Nu al 3 weken in Sundsvall... - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu Nu al 3 weken in Sundsvall... - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

Nu al 3 weken in Sundsvall...

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

29 Januari 2011 | Zweden, Sundsvall

Men zegt wel eens, wanneer een blog niet bijgehouden wordt is daar de tijd niet voor! Daar ben ik het volkomen mee eens. Zoveel dingen zijn hier te doen, te zien en er moet vanaf nu ook gestudeerd worden.

Maandag 17 januari was de laatste dag dat we nog vrij waren voordat de lessen begonnen. Dit was een avontuurlijke dag, want we hebben de was gedaan!! Hier in Nacksta ga je voor de was naar de “laundry room” 100 meter verderop. Je moet van te voren een kamer boeken, wat ons enige moeite koste, gezien alles in het Zweeds vermeld wordt. De kamer die je boekt is een ruime kamer met twee wasmachines en een twee drogers die je drie uur tot je beschikking hebt. Ik dacht dat het niet zoveel voorstelde, maar toen ook de tekst op de wasmachines in het Zweeds verscheen begon ik wel even te zweten. Gelukkig is alles goed gegaan op een gekrompen pyjamabroek na.

Dinsdag begon dan eindelijk het eerste college. Comparative Media Systems van 10.15 tot 12.00 uur. Een aardige man gaf het college, we moeten binnen 5 weken een dik boekwerk aan Engelse teksten doornemen en een essay schrijven. Als afsluiting volgt een tentamen en een presentatie, ik ben benieuwd. Ik denk dat het wel pittig gaat worden want toen ik de teksten in het Engels zag werd ik daar niet zo vrolijk van. De Mid Sweden University is trouwens net een klein dorpje met allemaal verschillende gebouwtjes in vrolijke kleuren, erg leuk!

Woensdag was er een borrel in Karhuset, het studentencafé. Ook heb ik een nieuwe huisgenoot gekregen. Haar naam is Lorena en ze komt uit Roemenië en het is echt een schat van een meisje. Ze vond haar huis en huisgenoten niet echt leuk en betaalde erg veel voor haar kamer. Toen zijn we samen naar de woningstichting gegaan om te vragen of ze in de lege kamer mocht! Hier ben ik dan ook erg blij mee!

Nacksta ligt trouwens op 20 minuten afstand vanaf het centrum en is een soort wijk met allemaal appartementen waar veel studenten wonen en waar VEEL feestjes gegeven worden. Zo was er op de donderdagavond ook een feestje bij de Amerikanen “Playing cards and drinking”. Was een erg geslaagd feestje! De volgende dag moesten we gewoon weer naar school en kregen we een introductie op de Apple computers, waar speciale inloggegevens voor nodig waren. Waarna we vervolgens naar een tweedehands winkel gegaan zijn om ‘goedkope’ stoelen te kopen en naar Friskis&Svettis zijn gegaan, het dichtstbijzijnde fitnesscentrum om een abonnement te regelen.

Vrijdag avond heb ik rustig aan gedaan want ik was erg moe! Dit komt ook mede doordat het zo vroeg donker wordt, toen we namelijk de eerste dag om half 4 uit de supermarkt kwamen was het al pikkedonker. Gelukkig wordt het nu met de dag beter. Zaterdag hebben we wat gewinkeld waarna we vervolgens met zijn allen een uitgebreid drie gangendiner hebben gemaakt. Onder het genot van een wijntje hebben we de avond zingend doorgebracht. Een van de Italiaanse jongens Diego en de Amerikaanse jongen Luke hebben samen een gitaar gekocht en kunnen echt goed gitaar spelen. Als afsluiting zijn we nog naar Karhuset gegaan om daar nog wat te drinken en mensen te ontmoeten.

Zondag was een rustdag, uitslapen en lekker ontbijten, niet zoveel anders dan in Nederland. Daarentegen kreeg de middag van de zondag een andere wending. Ik ben samen met Welmoed en Lorena naar mijn eerste Salsa les geweest. Hier heb ik in totaal met 50 mannen gedanst want er werd telkens doorgedraaid. Salsa is een leuke dans maar het fenomeen doordraaien beviel me niet echt. Ik heb vanalles voorbij zien komen, oud/jong, dik/dun, klein/lang, Pakistaan tot Zweed en van lekker ruikende mannen tot mannen waarbij ik me afvroeg wanneer ze voor het laatst in de douche zijn geweest. Na de Salsa werden we uitgenodigd door Niss om mee te gaan naar de Norderhill. Deze jongen is een local die ons met de auto heeft meegenomen om de stad te bekijken. Echt prachtig, al die lichtjes en het verre uitzicht, binnenkort wil ik daar overdag ook een keer heen om het mooie uitzicht te zien.

Afgelopen maandag stond in het teken van ‘Boer zoekt Vrouw’. Want dat programma kan ik natuurlijk niet missen..ook hier in Zweden is een dag later de uitzending op het internet te vinden!;) S’avonds zijn we naar een basketbalwedstrijd geweest hier in Sundsvall. Dit was een heel spektakel!!! Sundsvall Dragons tegen Norrköping Dolphins, dit zegt je vast helemaal niets. Maar je kan het vergelijken als een voetbalwedstrijd PSV tegen FC Twente. Hier heb ik de sfeer mogen proeven van een echte grote basketbalwedstrijd. Een hele show, lampen gaan aan en uit, spotlights, de basketbalspelers komen met een daverend applaus stuk voor stuk het veld op lopen en een vreemde mascotte die allerlei dansjes deed.

De weersomstandigheden hier in Zweden leveren soms grappige taferelen op en vooral hele mooie foto’s! De temperaturen vielen deze week gelukkig mee! Doordat de temperatuur enkele keren zelfs boven 0 was, zorgde dit voor dooiende sneeuw. Waarna het een paar uur later weer begon te vriezen wat voor chaos zorgt. Lees; veel vallende mensen, veel wagens die steentjes strooien om de gladheid te omzeilen. Zo zag ik afgelopen maandag een oude man op de grond zitten, toen ik iets beter keek zag ik dat zijn vrouw hem probeerde op te tillen wat niet lukte. Natuurlijk ben ik er even heen gelopen om de beste man in de benen te helpen. Vervolgens kwam er gelukkig een local aan die hem in de auto stopte en die hem waarschijnlijk naar huis heeft gebracht.

Deze week is er eigenlijk niet veel bijzonders gebeurd. Ben naar school geweest om te studeren, heb de was gedaan en s’avonds zaten we gezellig met een groepje bij elkaar om te koken, eten en/of wat te drinken! Gisteren daarentegen zijn we na school met een grote groep internationale studenten richting een groot meer gelopen; Sidsjön. Een fantastisch groot meer waar we overheen zijn gelopen. Hier was veel sneeuw, mooie natuur en er stonden kunstwerken van ijs op het meer en tot slot ijskoud thee hebben gedronken in een hut! Waarna we vervolgens in de stad inkopen hebben gedaan en een hapje gegeten hebben om door te gaan naar een kitchenparty in Norrmalm (studentenwoningen in de stad). Dit werd een erg gezellig feestje die we afgesloten hebben bij de locale pub!

Ook nu is het weer een heel verhaal geworden dus is het misschien verstandig om er voor nu maar mee te stoppen... Dat krijg je ervan als je een tijdje geen nieuwe updates plaatst en altijd veel te veel wilt vertellen;) Last but nog least wil ik iedereen heel erg bedanken voor alle berichtjes, kaartjes, mailtjes enzovoort, gewoon TOP!

Lieve groet vanuit het koude maar mooie Zweden!

(Nu zijn de foto's ook toegevoegd, excuus voor de vertraging)

  • 29 Januari 2011 - 16:43

    Huub Ter Haar:

    Hey Il,

    Ik lees je impressies vaak met een glimlach, want je hebt humor. Heel leuk. Lachen.
    Vooral al die mannen die met je dansen en waarvan je zeker een tiende eerst onder de douche wilt zetten ...

    Ben je blij dat je gegaan bent?

    Groetjes van Huub

  • 29 Januari 2011 - 17:14

    Marynthe:

    Illiee :D
    Je hebt alweer genoeg meegemaakt in drie weken als ik dit zo lees, super leuk! :D Wat vliegt de tijd voorbij he!!
    En jammergenoeg zaten er geen hotties bij tijdens de salsa ? Haha geweldig ;)
    Nou we gaan zo snel mogelijk skypen, was gister ook erg leuk! Zal zorgen dat ik wat vaker online zit :D

    xxxxxxx

  • 29 Januari 2011 - 18:13

    Heidi Ten Cate:

    Hoi Ilse!
    Mooi verhaal weer. Lachen zoals je alles beschrijft. En dan die wasmachine in het Zweeds, het Zweedse Zweed/t zou je uitbreken...

    En natuurlijk boer zoekt vrouw volgen, goed man!

    groetjes
    H

  • 29 Januari 2011 - 18:35

    Hubert:

    ja wat ik zeggen... BEN STIKJALOERSS!!!
    XX

  • 29 Januari 2011 - 19:15

    Koen:

    Dag lieve Ils,
    Mooi dat je het daar zo naar je zin hebt. Ik heb vaak gelachen om de dingen die je opschrijft. Veel succes en nog meer plezier de komenden tijd.
    Groet,

    Koen

  • 30 Januari 2011 - 19:34

    Pie:

    Hey lief kind!

    Ik ben er net weer van stage, doodop en las mijn mailtjes, zag dat je een nieuw berichtje had geplaatst en kon het niet laten even door te lezen!:D

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar, volgens mij verspil jij je tijd niet, jij geniet!!!

    Ga zo door lieverd! ik bel je deze week ff!
    KUS

  • 31 Januari 2011 - 18:54

    Tante Lies :

    Dag ondernemende Ilse,

    Wat geweldig dat je het zo naar je zin hebt!Deze uitstap naar Zweden is goud waard.Wat kun je prachtig schrijven, ik beleef het bijna mee.En dan die prachtige foto`s! Ilse geniet van alles wat er op je pad komt,ik kijk weer uit naar het volgende bericht.Succes.

    Heel veel groetjes, van Ton en Elise uit Ootmarsum.

  • 31 Januari 2011 - 18:55

    Elke:

    Ilse,

    Wat heb je weer leuk verhaal verteld.
    Zo te lezen heb je het er wel naar je zin daar in zweden.

    Xxx Elke

  • 01 Februari 2011 - 15:55

    Lucy:

    Ilse mooie foto's, fijn om wat van de omgeving te zien, kan ik mij wat in leven waar je bent. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 84113

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: