Pesto pasta, sneeuw en cultuurverschillen! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu Pesto pasta, sneeuw en cultuurverschillen! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

Pesto pasta, sneeuw en cultuurverschillen!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

04 Februari 2011 | Zweden, Sundsvall

Het is donderdagavond 11 uur en ik heb zojuist met Welmoed een film gekeken. Toen zag ik in mijn mailbox een mailtje vanuit Paramaribo. Merel een vriendin van mij loopt voor 2,5 maand stage in Suriname. WAUW wat een tegenstelling: “We werden overvallen door een dikke hittegolf” “Vanmiddag zijn we lekker wezen zwemmen en ondanks dat het bewolkt was, al wel lekker bijgekleurd!” Van dit alles is in Zweden geen sprake. Want het was vandaag om precies te zijn -5 graden en het sneeuwde. Prachtig toen ik zag dat alles weer bedenkt werd met witte laag sneeuw. De afgelopen dagen was het hier nogal ‘slippery’, zoals we dat hier zeggen. Ik zat er zelfs aan te denken om van die dingen te kopen die je onder je schoenen kunt doen zodat je niet zo snel uitglijd. Dingen ja, want ik weet de naam er niet van, gezien je ze in Nederland NIET in de supermarkt kan kopen.

Afgelopen zaterdag waren we uitgenodigd bij Janna en Anieck om te eten. Janna from Germany en Anieck uit Nederland wonen samen in een appartement in Nacksta. Hier hebben we met een hele grote groep internationale studenten hotdogs en salade gegeten. Een latertje werd het niet want iedereen was nog moe van de avond ervoor. De volgende dag kreeg mijn ‘tijdelijke huisgenoot’ een afscheidsontbijt en ik en Lorena waren daar ook bij uitgenodigd. Want voor de genen die het nog niet weten, ik had tijdelijk een loge voor 2 weken. Een jongen van 21 uit Nederland en zijn kamer was 1 februari pas beschikbaar. Zo impulsief als ik ben, bood ik hem aan om voor 2 weken op de bank te slapen. Achteraf heb ik hier absoluut geen spijt van want het was erg gezellig en er was altijd wel iemand om mee te praten. Toen ik nog slaperig en net gedoucht aan de ontbijttafel zat, vond ik een briefje in mijn broodje:

“Dear Ilse,
Big smile, wine lover, needs a big farmer, well dressed, real Dutch girl.
We wish you a great time in Sweden and hope to have al lot of fun with you.
Annieck and Janna”

Beter kon mijn zondag niet beginnen. Die middag hebben we eigenlijk niet veel uitgespookt. S’avonds was er echter weer een pizzaparty bij de Italian boys! Er waren nog meer mensen dan de vorige keer en de eigengemaakte pizza’s waren nog lekkerder. Oefening baart kunst, ik geloof zelfs dat ze er traditie in willen houden. Afgelopen week was niet meer dan studying, doing the laundry, cooking, eating and sleeping! Alhoewel, de colleges zijn best pittig. Het gaat hier heel anders dan in Nederland. Je volgt een paar weken achter elkaar één bepaald vak waarna je deze afsluit met een examen en een presentatie en dan vervolgens verder gaat met een nieuw vak. We hebben een stapel met (delen van) gekopieerde boeken gekregen. Deze moeten we allemaal doorlezen en ‘leren’. Het is best pittig Engels en ik heb moeite met het doornemen van al deze teksten.. ik hoop dat het snel beter zal gaan.

Afgelopen maandag was ik aan het eind van de dag helemaal klaar met school en had zin om eens lekker te koken. Het werd ‘Pesto Pasta’! Boodschappen gedaan, gekookt en heerlijk gegeten. Niets aan de hand zul je denken. Na het eten, zoals ik in Nederland ook altijd met mijn studiegenoten/vriendinnen/huisgenoten doe, berekenen we de kosten en delen we de prijs van het eten. Doordat ik hier in Zweden nog niet altijd doorheb dat we niet in Nederland zijn en te maken hebben met verschillende culturen, realiseerde ik mij niet dat dit voor een grote discussie zou zorgen... De kosten waren namelijk 28 kroon per persoon (wat ongeveer 3 euro is). Niet zoveel zou je denken… Echter was de conclusie van de hele discussie dat wanneer je mensen uitnodigt om te eten je daar geen geld voor kan vragen. Daar ben ik het wel mee eens maar we zijn studenten en ik heb geen zak met geld mee genomen? Doordat ik vaak kook en het leuk vind om te doen ben ik namelijk niet van plan om elke keer alle kosten te gaan betalen. Na alles uitgesproken te hebben heb ik uiteindelijk mijn geld wel gekregen…
Al heb ik het idee dat ze het Nederlandse studenten ‘idee’ nog niet helemaal snappen. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat… want dit ‘cultuur’ verschil zat me toch even in de maag!

Wat verder nog opvallende dingen hier in Zweden zijn:
- Wanneer mensen hier auto’s parkeren zetten ze die bij een elektrisch kastje. Het snoer van dat kastje wordt vastgemaakt aan de auto. De eerste keer dat Welmoed en ik dit zagen hadden we geen idee waar dit voor was. Ik had het vermoeden dat dit voor de accu was, omdat deze door de kou misschien niet altijd optimaal zou werken?! Maar nee hoor… het dient om de ruiten van de auto ijsvrij te houden. Zo kunnen automobilisten wegrijden na een dag werken zonder de ruiten te hoeven krabben. Handig toch?
- Hier in Zweden wordt er geen zout gestrooid om de gladheid te voorkomen maar kleine steentjes (werkt zoveel beter en steentjes raakt niet zo snel op als zout)
- Waar ik de pest aan heb zijn de temperatuursverschillen. De ene dag kan het -15 zijn waarna het de andere dag weer kan dooien. Zo weet ik nooit welke kleding ik aan moet trekken. Daarom heb ik besloten maar een thermometer aan te schaffen.
- Wil je geld pinnen uit de muur, dan steek je je pinpas er omgekeerd in. Op het vliegveld was dit dan ook een hele belevenis.
- Meisjes lopen hier gewoon op dunne gympjes. Ik snap niet dat ze geen koude voeten hebben.
- Waar ik enkelen van jullie al eerder over gemaild heb had zijn de sneeuwagens. Hier rijden ze namelijk niet met zandwagens maar met sneeuwagens. Er wordt zoveel sneeuw getransporteerd dat we ons afvroegen waar al deze sneeuw heen ging. Daar zijn we achter gekomen.. de sneeuw gaat naar het ziekenhuis?! Ja het ziekenhuis! De sneeuw gebruiken ze namelijk voor de airco, vraag me niet hoe en wat, want het is gewoon zo!;)
- Daarnaast bekijk ik de mannen vol bewondering op het dak. Ook om te zien of er nog een knappe kerel tussen zit (wat niet makkelijk te zien is).. Maar ook omdat ze dagen bezig zijn om alle daken vrij te maken van (de dikke pak) sneeuw.
- Mijn huisgenoot Lorena komt uit Roemenië, het is gebruikelijk, wanneer ze in huis komt zich telkens te verkleden en een soort van ‘huispak’ aan te trekken. Zo kwam het vorige week een keer voor dat ik de hele dag in mijn pyjama had zitten leren en om 3 uur besloot toch maar eens te douchen en me te verkleden omdat we s’avonds vast samen ergens gingen eten. Waarna ze mij vroeg waar ik naartoe ging.. “NERGENS, hoezo?” Dit zorgt soms voor grappige ‘cultuurverschillen’. Ik denk namelijk niet dat papa blij is wanneer ik met een ‘pyama’ (want zo zie ik het huispak) op kantoor kom!

Nou lieve mensen, deze keer misschien een ander verhaal dan jullie gewend zijn.. Morgen ga ik aan de studie want er moet nog veel gebeuren. Wat dit weekend mij brengen zal weet ik nog niet. Kitchenparty, winkelen, skiën, snowboarden naar de winterspelen in Sundsvall? We will see, volgende keer meer hier over!

Lieve groet,
Ilse



(Ohja, de foto's van het vorige reisverslag staan nu ook online)

  • 04 Februari 2011 - 08:39

    Lucy:

    Dear Ilse. xx Mom

  • 04 Februari 2011 - 08:47

    Elke:

    Hey Ilse,

    Hoe is het daar in Zweden?
    Hier is alles goed. En je weer hebt weer een leuk verhaal verteld.
    En grappig dat je zo achter die cultuurverschillen komt haha:D

    Groeten Elke.

  • 04 Februari 2011 - 08:55

    NIenke:

    Hee Ilse! wat een ontzettend leuk verhaal weer:) Ik zou je snel ff weer opzoeken op skype!:) kunnen we weer gezellig bij kletsen!

    tot snel ilseeee

    xxx

  • 04 Februari 2011 - 09:19

    Koen:

    Dat lieve Ilse,
    weer een heel leuk en indrukwekkend verhaal! Groetjes vanuit het nu reganachtige Nederland.
    Groeten,
    Koen

  • 04 Februari 2011 - 10:20

    Pie:

    Verdammt, elke keer als ik een verhaal typ, vergeet ik mijn naam in te vullen, en staat er weer niks!:p

    Heee lieve iilsiee!!

    Wat een leuk verhaal weer, en wat een belevenissen! Volgens mij vermaak je je daar wel... ;) Is het een beetje wat je tot nu toe 'verwacht' had of valt het mee/tegen??

    Naar ik heb gehoord van de vriendinnetjes, zag je er goed uit!;) Was nogal hilarisch geweest dat jouw beeld en geluid trager waren dan dat hier in reutum gezongen werd?? ;)

    Ik zeg elke berichtje dat we moeten skypen, maar ik mag op de pc van sjaak geen skype installeren en dries heeft zijn laptop de hele week mee naar Utrecht, dus dit weekend ga ik m'n best doen je te vinden op skype!;)

    Ilse, blijf genieten!
    Een hele dikke kus en een hele warme knuffel!!


  • 04 Februari 2011 - 12:24

    Kim:

    ehj lieve ils :D hahah het is zó leuk om jou verhalen telkens te lezen! echt tof dat je het zo naar je zin hebt daar :) ! Hoe gaat eigenlijk het skien?? Doe je het vaak enz? Pfffff onze laptop was kapot! maar sinds gisteren hebben we nieuwe oplader! dus ik kan SKYPE eindelijk installeren en ik ga dat ook zeker doen dit weekend :D

    Rustig aan en spreek je snel!

    (K) Liefs Kim

  • 04 Februari 2011 - 14:49

    Carmen:

    Ha ilse!!
    Super leuk om je verhaalen te lezen!! Ik heb ook nog wel even moeten lachen om die cultuur verschillen... Even wennen he!
    Maar volgens mij vermaak je je daar prima ofniet? Hoe gaat het verder is het wel uit te houden in al die sneeuw?? Pff
    Vond het leuk om je ff gesporken te hebben bij merel laatst! Ik heb volgens mij zelf geen microfoon ik zou het eens gaan bekijken..

    Nou veel plezier daar nog.. en kijk uit naar je volgende verhaal:D:D

    Kus kus

  • 04 Februari 2011 - 15:49

    Flooo:

    hi lieve ilsee..
    wat een leuk verhaal weer, moet je in Nl toch maar wat mee gaan doen (jounaliste)!

    dit weekend hebben we verjaardag van lotte en dansgardeconcours
    kun jij je nu zekers niks bij voorstellen :( heel ander leven!!
    maar zeker niet minder mooi als ik het zo lees
    ik ben JALOERSS op je leven nu....

    ookleuke foto's :D

    ik spreeeek je!
    ik ga ook skype installeren... zet een kruis op mn hand (vergeet het steeds :P)
    xxxxx

  • 06 Februari 2011 - 12:16

    Bennie Els Geesteren:

    Dag Lieve Ilse
    Mooi verhaal, Bennie zei, je mocht bij ons wel voor nop komen eten. (Maar kan het me voorstellen)
    mooi dat het goed gaat Maar heet je studiegenoot nou Welmoed of Welmoes of is het helemaal geen naam .Ik bedoel maar, Maar we blijven je volgen ,Maar ik wist je adres niet.
    Gr Bennie Els.

  • 07 Februari 2011 - 15:59

    Griet Jansen:

    Hoi ilse wat een geweldige verhalen krijg het mooi via de mail dat is wel zo gemakkelijk.
    o,ja heb een kaart gestuurd maar er geen zweden op gezet dus we wachten af denk niet
    dat hij overkomt.wat heb je in korte tijd toch al veel beleefd wel gezellig met al die studenten.
    Nou dikke kus en we houden contact

  • 08 Februari 2011 - 11:07

    Bramsel:

    Ilsss! :)

    Hoe is 't ermee? :) Ik lees 't al! Zelfs in Zweden nog een echte Reutummer Pin. Vasthouden aan je idealen, erg belangrijk! ;) Ik zal als je terugkomt een keer uitgebreid voor u koken, en dan betaal ik alles oké? (Als jij dan de afwas.....) Ter Haar veel plezier nog daar en binnenkort ff 'n moal skypen!

    Liefs Bramsel®!

  • 08 Februari 2011 - 16:03

    Sereen:

    Haiii Ilsie :D!!
    Super leuk verhaal weer! pfff je zit er al een MAAND! jeetje wat gaat de tijd snel of niet dan! Over 121 daagjes ben je weer bij ons! Hoorde dat je met papa had gekletst op facebook :P hahaha!
    Kun je daar nog een beetje leuk op stap?
    Succes en kijk uit dat je niet valt, we willen je graag heel terug :P
    kus!!

  • 14 Februari 2011 - 17:51

    Laura:

    Hee Ilsiee,
    wat een geinig verhaal weer.
    Elke keer weer lig ik in een deuk als ik je verhalen lees haha prachtig :D
    Fijn om te horen dat je het zo leuk hebt daar en dat je ook leuke mensen om je heen hebt!
    zo gaat de tijd ook sneller en kun je er meer van genieten!
    Ik wil je heeeeeel veel plezier wensen deze week met Lotte en Marieke& ik verheug me alweer op het volgende verhaal!
    Dikke kus Laura en ook de groetjes van pap en mam.

  • 14 Februari 2011 - 18:34

    Yvonne:

    Hallo Ilse,

    Wat een leven hebben die studenten tegenwoordig!
    De ene dag een nog groter feest dan de andere.
    Maar het is je gegund. We hebben je reisverslag even helemaal gelezen (was nog niet gebeurd, sorry), maar het klinkt als een klok. Mooi daar hoor. Veel sneeuw wel, maar je was thuis al een beetje "opgewarmd", toch?
    We wensen je een hele leuke week toe met een je vriendinnetjes uit Albergen. Lekker een weeklang elkaar de oren van de kop kletsen, wat wil je nog meer.
    Geniet met z'n allen en we gaan echt nog een keer skypen, Ilse.

    Groetjes Yvonne (en natuurlijk ook van je oompje Paul).

  • 17 Februari 2011 - 20:21

    Ria/Henk Boerrigter :

    Ha Ilse, eindelijk je verhalenbundel gevonden. Mooie verhalen zodat we snappen hoe het je vergaat. Ook mooi dat het je zo goed gaat en je geen last hebt van heimwee. De mensen hier in Twente lijken je wel te missen! Ook mooie foto's waardoor we ons een voorstelling kunnen maken hoe alles er uit ziet. Zeg..., ai plat proat könt die zweed'n oe toch a wa 'n luk vestoan dunkt mie; ik ha de nooit gen last met!! prebear 't mear is'n moal!
    good goan!
    Groeten van de leu oet Tubbig.

  • 19 Februari 2011 - 19:41

    Annie Ter Haar:

    Dag Ilse
    Nou heb heel wat gelezen, in het reisverslag. Het is daar wel koud he. Op dit moment is het hier om het vriespunt en ben ik gisteren naar de gala avond geweest van Carnaval.
    Doen ze daar ook nog aan Carnaval.? Ik lees in elk geval dat je je goed vermaakt, en leert van de cultuurverschillen van je mede studie genoten.
    Nou geniet vooral van deze periode je steekt er altijd veel van op.

    Lieve groetjes van je Tante Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 84118

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: