Muts op en wanten aan, -23 in Sundsvall - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu Muts op en wanten aan, -23 in Sundsvall - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

Muts op en wanten aan, -23 in Sundsvall

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

20 Februari 2011 | Zweden, Sundsvall

Spierpijn en blauwe plekken. Ja dat krijg je ervan als je gaat snowboarden, zonder lessen! Er waren geen aantrekkelijke snowboardleraren beschikbaar of eigenlijk helemaal géén;) Waardoor we besloten om het ons zelf maar te leren. Gezien het de eerste keer voor mij was dat ik op een board stond werd dit natuurlijk een groot spektakel. Ik had me naar de ski-lift geworstel waarna ik vervolgens rustig met de ski-lift omhoog wou gaan om boven op de pieste rustig te gaan oefenen.. gezien er geen oefenweide aanwezig was.

Na maar liefst 1 meter zat ik op mijn kont in de sneeuw. Al die kleine kinderen die je voorbij sjezen als gekken, al bijna professionals zijn op 5 jarige leeftijd begonnen dan ook hard te lachen. Nu zul je misschien denken, uit de stoeltjes lift vallen? Nee het was een soort stang die je tussen je benen doet en die je omhoog trekt. Gelukkig kon ik na 5 minuten samen met Marit naar boven. Marit is ook een internationale student uit Nederland, dat wel goed kan snowboarden.

Uiteindelijke was het een hele leuke dag met vele pogingen tot snowboarden. Met vallen en opstaan wist ik mezelf kruipend, lopend, snowboardend en glijdend enkele keren naar beneden te helpen. Gezien Welmoed in mijn ogen al bijna een professional was begon ik er een beetje de pest aan te krijgen. Ik denk dat snowboarden niet voor mij weggelegd is, de volgende keer ga ik dan ook maar skiën. Gisteren wilden we eigenlijk weer gaan skiën, maar gezien de koude temperatuur van -23 was de pieste gisteren gesloten. Misschien vandaag meer geluk om op de ski’s te staan en enkele ski-lessen te nemen lijk me niet geheel onverstandig.

Meestal staat elke zondagavond in het teken van een land. Zo waren we na het skiën uitgenodigd om bij Mahes te eten, een 23 jarige student uit India. Hij had typisch Indiaas eten voorbereid om ons kennis te laten maken met zijn cultuur. We hoefden dan nog net niet op de grond te zitten maar eten met mes en vork was niet toegestaan. Dat werd eten met de handen dus!! Het werd chapati (soort platte wraps) en een groentenmix met pikante saus. Niet mild pikant maar extra extra pikant. Zo kun je je dan ook wel voorstellen dat ik na elke hap mijn mond moest laten afkoelen met koud water. Eigenlijk was het best lekker, maar Mahes was voor mijn gevoel teveel in de weer gegaan met alle kruiden die hij uit India heeft mee genomen. Toen hij namelijk ook aan het koken was voelde je de kruiden op je longen, zo scherp!

Die week heb ik me eigenlijk weer op school gestort. Ik had nog een aantal colleges en moest voor het vak Comparative Media Systems een essay schrijven; ‘Describe and compare the media systems in your own country and in Sweden!’ Daar moest natuurlijk wel enige aandacht aan besteed worden. Nadat we donderdag het essay ingeleverd hadden, hebben we met een grote groep internationale studenten pannenkoeken gegeten in Norrmalm. HEERLIJK! Al zijn moeders pannenkoeken toch altijd nog de besten! Deze dag was het echter de hele dag al aan het sneeuwen. Maar het begon harder en harder te sneeuwen. Dit resulteerde in een echte sneeuwstorm. Zoveel wind en zoveel sneeuw heb ik nog nooit gezien. Overal lagen grote hopen sneeuw en trappetjes waren niet meer te zien. Heftig om te zien maar wel een bijzondere ervaring.

Dat weekend waren er weer kitchenparties in Normallmn waarna we de kroeg zijn ingegaan om nog enige drankjes te drinken. Op de zaterdag werd ik gebeld door een Zweedse vriend Niss. Hij vroeg mij of ik mee ging naar de Northern hill. Want het was heel erg mooi helder blauw weer met een zonnetje. Prachtig dat uitzicht (zie foto’s). Nog mooier dan toen we er een keer op een avond waren. Toen we het een beetje koud begonnen te krijgen zijn we naar klein hutje gegaan. Hier was alles nog in originele staat. Oude gepensioneerde vrouwtjes bakten en kookten hier eigengemaakte zoetigheid en bedienden de mensen met liefde. Hier hebben we dan ook thee gedronken en een overheerlijke wafel gegeten. Ja pap, als je hier bent weet ik zeker dat je dit geweldig zult vinden. Niss vertelde dat wat ze daar verdienden naar weerloze kinderen ging, daar wil ik wel een wafel voor eten. Vervolgens nam Niss ons mee naar een voetbalwedstrijd. Echter was het een oefenwedstrijd maar het was wel erg mooi om te zien hoe het voetbalstadion er vol met sneeuw uitzag.

De zondagavond hadden we American evening. De 5 Amerikanen die in Sundsvall zijn hebben voor ons Amerikaans eten klaargemaakt. Maar het stereotype Amerikaan is voor mij nu nog meer bevestigd. Ik vroeg me dan ook heel erg af waar de groeten waren? “I miss the vegetables were are they?” Er was een maïspapje gemaakt en dat waren de groenten voor hen. Daarnaast aten we eigengemaakt maïscake, kip uit de frituur, macaronikaas schotel, zoete aardappel met marshmallowsaus en als toetje koekjes met Nutella. Doe mij toch maar stamppot Zuurkool!!!

Afgelopen maandag was het DE dag dat ik eindelijk het eerste bezoek uit Nederland mocht ontvangen. Echter had ik een vol schema op de maandag. Ik moest nog een presentatie voorbereiden, boodschappen doen, schoonmaken en ik had mijn eerste Zweedse les. Tijdens die Zweedseles had ik het gevoel dat ik op trainingskamp was. De vrouw kwam binnen, zetten met een harde klap haar tas op tafel en iedereen werd muis stil. Eerst vertelde ze haar naam, waarna ze vervolgens alle regels begon te vertellen; no cheating, be on time and PUT YOUR MOBILE PHONES OFF!!! Gelukkig koelde ze een beetje af en leerden we ons voor te stellen in het Zweeds. Jag heter Ilse. Jag bor i Reutum. Jag läser Grafisk Design. Jag kommer från Nederländerna.

Na de Zweedse les ben ik richting het station gelopen en keek er naar uit om Lotte en Marieke weer te zien. En hoe kun je je vriendinnen het beste verwelkomen in Zweden…. Met fika! Na aankomst hebben we dan ook snel een taxi genomen naar Nacksta. Gezien het -22 graden was, tien uur s’avonds en na hun lange reis wilde ik ze het niet aandoen om ook nog eens 25 min naar Nacksta te lopen. Onder het genot van warme chocolademelk en zoetigheid hebben we ons opgewarmd en gezellig bij gekletst! Ook heb ik vele cadeaus, kaartjes en persoonlijkheden mogen ontvangen vanuit Nederland, waar de Unox rookworst en hagelslag niet ontbrak.

De volgende dag moest ik echter weer vroeg uit de veren. Want ik moest het vak Comparative Media Systems mondeling afsluiten. Er stond een presentatie op het programma waar ik 10 minuten over mijn essay moest praten. Na deze stressvolle morgen hadden Lotte en Marieke een heerlijke lunch voorbereid en hebben we samen met mijn huisgenoot Lorena geluncht. Die middag heb ik de stad laten zien en de school en hebben Lotte en Marieke kennis gemaakt met het koude winterweer. Echter was het deze week kouder dan normaal, ronn de -20 graden om precies te zijn. Die extra thermoleggings waren dan niet geheel overbodig.

S’avonds had ik een aantal internationale vrienden uitgenodigd om samen een hapje te eten en voor een klein feestje. Dus hebben we typisch Hollands gekookt, stamppot andijvie met gehakt, lenteui en paprika. Na het eten werden de drankjes te voorschijn gehaald, deed onze Indiase vriend de Magarena voor de dames. Waarna hij aan mij vroeg hoe hij in het Nederlands kon vertellen dat hij Lotte en Marieke heel aantrekkelijk vond. Na 10 minuten oefenen stond hij op, vroeg de aandacht en zei: "Ik vind Lotte en Marieke heel knap”.

De volgende dag besloten we naar het zwembad te gaan, gezien het weer niet meezat, het was koud, het sneeuwde heel erg hard en er was veel mist. Hier hebben we heerlijk de hele middag in het bubbelbad gezeten. S’avonds hebben we met z’n drietjes lekker gekookt en kwamen er s’avonds nog wat mensen een drankje drinken. Natuurlijk wilde ik ze ook graag het uitzicht laten zien vanaf de Northern hill, deze trip stond dus de volgende dag op het programma.

Dit tripje naar de Northern hill was één groot avontuur. We besloten via een afgesloten trap omhoog te gaan naar het uitzichtpunt gezien er al meerdere mensen langs waren gelopen. Dit resulteerde in het wegzakken in de sneeuw, bevroren handen en voeten en we waren verdwaald. Na twintig minuten lopen waren we naar mijn idee nog niet eens op de helft, een tijdje later kwamen we op een punt dat het pad ophield. Daar stonden we dan, één meter in de sneeuw, een natte broek en we hadden geen idee hoe we terug moesten komen.

Na enkele minuten zagen we een huisje staan. We besloten daar heen te lopen.. eenmaal daar hoopte ik dat ik de weg dan weer zou herkennen. Maar helaas… er was niemand te bekennen en ik had geen idee waar we waren. Toen besloot ik mijn Zweedse vriend te bellen om de weg te vragen. Deze lieve jongen Niss heeft ons toen na 20 minuten wachten opgepikt met de auto en ons naar het grote winkelcentrum Birsta gebracht. Bij de Ikea hebben we ons opgewarmd en Zweedse gehaktballetjes gegeten. Achteraf was het best gevaarlijk, maar het was lachwekkend. Deze avontuurlijke dag hebben we afgesloten met een afscheidsdiner, marshmallows en een wijntje.

Vrijdag vertrokken Marieke en Lotte helaas weer richting Nederland en ik had de zware taak om een tentamen te maken om het vak Comparative Media Systems af te sluiten. Of ik het gehaald heb? Dat is de grote vraag… Ik heb in ieder geval het weekend goed ingeluid tijdens de Black&White party waarna ik zaterdagmorgen heerlijk heb uitgeslapen….

Aanstaande maandag begint mijn nieuwe periode en zal ik eindelijk het vak Graphic Design gaan volgen. Vanaf nu moet ik elke dag naar school en ook lange dagen.. dat zal wel even wennen zijn. Ook vertrekken we aanstaande donderdag met een groep internationale studenten met de nachttrein richting Kiruna, 860 km richting het Noorden. Met –40 graden, een populatie van 85 en een aantal bijzondere activiteiten zal dit een bijzonder weekend worden. We gaan namelijk hondenslee rijden en hopelijk het Noorderlicht zien... ik ben benieuwd!

Als laatste wil ik jullie allen enorm bedanken voor de reacties! Ze zijn allemaal stuk voor stuk fantastisch om te lezen! Blijf zo doorgaan!;)

Lieve groet,
uit Zweden!

  • 20 Februari 2011 - 10:37

    John:

    Hey Ilse
    Wat leuk om zo mee te leven met jouw avonturen in Zweden.
    en geweldig hoe je laatst via Skype even bij ons was tijdens je vaders verjaardagsfeest.
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin.
    Sterkte met de kou.
    Hier bloeien de krokussen al en zingen de vogels lente.
    Groetjes van john

  • 20 Februari 2011 - 10:38

    Karen:

    Weer een heel verslag met de typische 'Ilse-maakt-het-wel-weer-mee' momentjes.... Heerlijk om te lezen ;) Fijn dat je het naar je zin hebt. Succes met het volgen van je nieuwe lesrooster!! Hopelijk gaat het je goed af.

    Dikke knuffel,
    je ex-collegaatje ;)

  • 20 Februari 2011 - 10:42

    Tobie:

    Ha Ilse, mooie verhalen weer! Misschien wordt het wel een keer tijd voor een smoelenboek. Al die mensen die je ontmoet (hebt)... ;D

  • 20 Februari 2011 - 11:10

    Marynthe:

    Lieve ils, wat een geweldig verhaal weer om te lezen ;) Had gister al enige verhalen gehoord van Marieken en Lotte maar dit vult het weer op een mooie ilse-manier aan :)
    Blijf ervan genieten en we skypen!!!

    xxxxxx liefs

  • 20 Februari 2011 - 11:14

    Stephanie:

    Héee ils!

    Wat een leuk verhaal weer :D. Leuk om te lezen!
    Het avontuur van het trapje naar the Northern Hill heb ik al aangehoord van Lotte en Marieke, haha zie het helemaal voor me. Maar brrrr, wat is het ontzettend koud daar zeg. Volgens mij mag je echt wel 5 lagen kleding aan doen om het enigszins warm te krijgen! Je hebt vast onwijs veel zin in komend weekend, wat ontzettend gaaf zeg :D.

    Nou, we skypen snel weer! Heel veel succes alvast met je nieuwe vak ;) hoop dat deze beter bevalt!

    kussss

  • 20 Februari 2011 - 11:32

    Huub:

    Heerlijk! Als je het echt koud hebt, denk dan aan een mooie zomerdag in augustus!
    Pas op voor wolven in het hoge Noorden... Veel plezier, knuffel van mij. PS Kijk even op Nieuwsuur.nl onder 18 febr en dan de laatste video! Oom Huub on tv!

  • 20 Februari 2011 - 13:55

    Elke:

    Hey Ilse,

    Wat een lang verhaal weer. Ik heb weer met heel veel plezier gelezen.:D

    Dikke Kus Elke

  • 20 Februari 2011 - 14:44

    Koen:

    Ha lieve Ilse,
    wat een verhaal schrijf je weer... Mooi om te horen dat alles goed gaat, wel op jezelf blijven passen!!! Mooi dat je probeert uit de voeten te kunnen op de piste, maar wel blijven oppassen: Matthijs heeft deze week op vakantie zijn pols gebroken... op de eerste dag. Verder was het erg mooi. Ik spreek je nog wel.
    Groeten,
    Koen

  • 20 Februari 2011 - 19:17

    Stijn En Marieke:

    haj isliepilsie.. alles goed daar? we hebben even de foto's bekeken en dat ziet er leuk uit hoor! Nog veel leuke dingen gedaan afgelopen dagen? dit weekend? En is de kelder nog mooi gepimped?
    Nouja we blijven je maar gewoon mooi volgen zo via het internet!
    Aan de foto's te zien, aan mannen geen tekort! ghehe
    je snapt wel dat je ons daarover OOOK op de hoogte moet houden.

    Toedels,
    Stijn en vrouw

  • 20 Februari 2011 - 21:54

    Merel Stevelink:

    Hee lieve Ilse!
    Wat leuk dat je je eerste bezoek hebt gehad uit Holland:d er zullen er nog velen volgen!
    Hoop dat 't mij ook nog gaat lukken om te komen : p
    Leuk om je verhalen te lezen! Met je mooie avonturen! en de fotoooo's! Ziet er goed uit :D
    Alleen krijg ik er wel kippenvel van : p wel een heel verschil met de warme temperaturen hier! 't regent hier alleen nog wel erg veel!
    Ga je nog terug met carnaval? ;) in t weekend van 4-5-6 maart? suikerspinnetje :D

    xxxxx dikke kus vanuit Paramaribo!

  • 21 Februari 2011 - 09:08

    Flo:

    -40 ilse!!! jeeeezus :(
    wat doe je jezelf aan.. nee super dat je helemala naar het noorden gaat!
    hopelijk wordt het een hele ervaring, vast wel

    de foto's zien er erg gezellig/leuk uit..
    heb je net gemaild ;)

    mis je!! kusssss

  • 21 Februari 2011 - 12:24

    Kim:

    Eeehj Ilsee! :D
    Leuk verhaal schrijf je weer.. haha echt leuk om te lezen :) Lachen ook he dat skien! Na een paar ski lessen gaat het vast erg goed :) wel superr koud!! Ook leuk dat je donderdag weggaat, gezellig! Hondenslee rijden en het Noorderlicht zien, super gaaf.. veel plezier! :)

    Liefss Kim X

  • 21 Februari 2011 - 20:37

    Tante Lies:

    Hoi Ilse,
    Wat maak je veel mee! Geweldig om te lezen, alsof de wereld aan je voeten ligt.
    Je geniet van je kruin tot je tenen! Maar oooo.... die kou,ik zou het niet overleven.
    Dag lieve meid, pas goed op je zelf. Groet uit Ootmarsum.

  • 22 Februari 2011 - 20:32

    Hubert:

    Favo!!
    Goed verhaal en nog betere foto's! Zie het helemaal goed komen over een paar weken. ;)
    Carnaval moek dit jaar zonder je vieren maar had graag met je geruild. ( helemaal na die sms van zondag..) Kzal die borrel van jouw wel opdrinken bij kottink (no een paar dan..) en spreek je gauw..!

    Xx

  • 23 Februari 2011 - 15:10

    Coen Heerdink:

    Ilse!!!

    Hoe is het daar?? zo te zien vermaak je je best! heb je al een paar kroegtijgers door de sneeuw zien glijden?? ik ga er toch op zn minst van uit dat je aankomend weekend en het weekend er op verkleed rond loopt daar..

    Wat doe je zoal?? hoe bevalt de school na anderhalf maand? aan de foto's te zien verveel je je geel minuut.. Kunnen de Zweden wennen aan jouw twentse tongval of is het behelpen?:P
    Denk dat Giro 555 help ilse naar carnaval vanaf maandag live gaat.. vanaf dat moment kan een ieder die zich geroepen voelt jouw ticket naar carnaval te betalen, het geld daar op storten!!

    heey is het daar nog steeds zo koud of is het ondertussen een beetje beter? alderjezus, -23.. het bier bevriest je nog opt balkon!!

    Op welke datum kom je eigenlijk terug? ff rekening mee houden he in de agenda;)

    Verder alles goed? mocht je wilde verhalen hebben die je niet op het www wilt zetten mag je die natuurlijk altijd mailen:p

    Heel veel plezier en succes nog daar!

    Groeten,

    C. H. uit G.

  • 24 Februari 2011 - 10:45

    Annie Ter Haar:

    Allereerst 'n nieuwtje ben oma geworden van een prachtige kleinzoon --RIJK--, een hele flinke knul van over de 8 pond. Guusje moet er nog aan wennen.
    Prachtig foto boek en leuke vrienden en vriendinnen lijkt mij. Het eten ziet er naar mijn mening ook aantrekkelijk uit. Ik ben benieuwd hoe dat honden slee rijden je vergaat met 40 graden onder nul Brrrr. En het Nooderlicht moet prachtig zijn. Belevenissen die je nooit zult vergeten. Het echte werk begint nu met Graphic Design lange dagen op school, ik wens je heel veel succes even door de zure appel heen bijten
    Je schrijft leuke verslagen om te lezen wat je daar zoal beleeft.

  • 01 Maart 2011 - 20:23

    Sereen:

    Hai Lieve Ils :D!!
    Hoe was het in Lapland? Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven!!!
    Baal je nog dat we carnaval hebben gemist? Volgend jaar doen wij het nog even dubbel zo hard over!! 18 juni staat genoteerd!! Vrijdag even skypen???
    (K)

  • 03 Maart 2011 - 11:10

    Oom Bob:

    Hoi Ilse
    gisterenavond mijn verjaardag gevierd met mijn dierbare familie waarvan ik nog aan het "bijkomen" ben en vanochtend dacht: Go helemaal vergeten om te vragen hoe het Ilse vergaat. Na het lezen van wederom je interessante en uitbegreide verslag kan ik niet anders zeggen:
    Moet wel goad goan!
    Studeer en leef vrolijk verder, en . . . dat Zweden is zeker ook een land voor ons alleen al vanwege de sledehonden en houthakkers(blokblouse)cultuur. Hartelijke Groeten vanaf De Haverkamp

  • 03 Maart 2011 - 18:26

    Hilde:

    Hé Ilse,
    je hebt een leuk verhaal geschreven! echt gaaf wat je daar allemaal doet! lijkt me echt te gaaf om het noorderlicht te zien en met honden te rijden... Veel plezier nog!
    Liefs Hilde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 84117

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: