Hondenslee rijden en het Noorderlicht, GEWELDIG! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu Hondenslee rijden en het Noorderlicht, GEWELDIG! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

Hondenslee rijden en het Noorderlicht, GEWELDIG!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 Maart 2011 | Zweden, Sundsvall

Sneeuw, sauna, hondenslee rijden, het noorderlicht zien, cross country skiing en bevroren watervallen, een weekend vol met prachtige ervaringen om nooit te vergeten!!! Vorige week donderdag avond was het dan eindelijk zover, we vertrokken met 23 internationale studenten richting Abisko. Abisko is een klein plaatsje in de buurt van Kiruna gelegen in het noorden van Zweden. De reis duurde erg lang na 2 uren in de bus, 15 uur in de trein bereikten we eindelijk de plaats van bestemming.

Bij het hostel werden we hartelijk ontvangen, waarna we uitgebreid een toespraak kregen wat betreft het milieubewustzijn. We startten met een uitgebreide instructie wat betreft het afwassen. Vervolgens kregen we te horen dat we ons alleen mochten douchen na 18.00 uur. Wat betekende dat er niet gedoucht mocht worden in de ochtend. S’nachts creëer je namelijk een laag vet op je huid die je overdag beschermt tegen het koude Zweedse winterse weer. Ook voor het douchen kregen we een instructie die met vele gebaren werd uitgebeeld. Nat spoelen, kraan uit, inzepen, kraan aan en snel afspoelen. Verbazingwekkend!

Na het installeren van onze spullen hebben we Abisko verkend en enkele boodschappen gedaan. Waarna mijn huisgenoot Lorena en ik besloten om het cross country skiing uit te proberen, ook wel langlaufen genoemd. Wat resulteerde in een aantal flinke blauwe plekken en een lachend publiek. Wanneer je voor het eerst op zulke smalle latten staat geef ik je als tip mee niet gelijk van een bultje af te gaan! ;)

Die avond was er de mogelijkheid om een typische Zweedse sauna te nemen. Dit sauna bezoek leidde echter tot enige verbazing, want een typische Zweedse sauna is naakt. Uiteindelijk werd besloten dat de mannen en de vrouwen apart de sauna in gingen. Toen ik rustig mijn spullen bij elkaar aan het pakken was hoorde ik buiten opeens luid geschreeuw … nog geen 10 tellen later stonden we met 6 vrouwen voor het raam te kijken waar dit geluid vandaan kwam. Acht naakte mannen renden rond in de sneeuw, waarna enkelen nog met hun blote gat in de sneeuw gingen zitten om zich af te laten koelen. Waarna ze niet veel later weer naar binnen renden om zich weer in de sauna op te warmen.

Na een tijdje was het de beurt voor de vrouwen… Ik heb wel vaker in een sauna gezeten maar dit was toch wel een aparte ervaring. Geweien aan de muur, vele houtblokken en een aantal kaarsen in het eerste vertrek. Toen we eenmaal in de sauna kwamen verwarmde een houtkachel de sauna waar een sterke mint geur hing. Een van de werkneemsters gaf ons tekst en uitleg hoe we de sauna moesten gebruiken. Allereerst moesten we onszelf wassen met het warme water die in een ketel naast de houdkachel stond gemengd met koud water uit grote jerrycans. Na enkele minuten van zweten en hitte was het ook de tijd van de vrouwen om ons in de sneeuw af te koelen. Een aparte ervaring als je het mij vraagt…. maar zeker een ervaring die ik niet had willen missen.

Na de sauna hebben we met zijn allen gegeten in de net iets te kleine keuken waarna we te voet richting een meer zijn gelopen. Op dit meer was de kans groot dat we het Noorderlicht zouden zien… helaas was het de vrijdagavond bewolkt en zijn we na een tijdje weer naar huis gegaan zonder dat we iets hebben opgevangen van het Noorderlicht. Toen we eenmaal terug liepen zagen we een edelhert staan. Geweldig als je voor het eerst in je leven een wild edelhert ziet. Daar moeten dan ook wel enige foto's van gemaakt worden. Als je het mij vraagt kon je gelijk zien wie er van de boerderij komt en wie niet. De meesten waren namelijk van mening dat het beest het vast niet erg vond dat ze een aantal foto’s van het dier maakten en hem telkens belichten met een felle flits. Ik als boerendochter bleef op een veilige afstand staan om ook enige kiekjes te nemen… de waaghalzen werden op dat moment aangevallen door het edelhert. Gelukkig is het nog met een sisser afgelopen..

De volgende ochtend zaten we alweer vroeg aan het ontbijt. Na het ontbijt was het namelijk tijd om de omgeving op onze cross country skiss te verkennen. Prachtig uitzicht, laagliggende zon en perfecte temperatuur. Want het was dit weekend gelukkig niet zo koud in Lapland! Die middag hebben we een wandeling gemaakt door het National park en hebben we een aantal bevroren watervallen bezocht. De middag hebben we afgesloten in de sauna, wanneer je eenmaal een Zweedse sauna hebt meegemaakt wil je vaker! Na de sauna en het diner liepen we weer richting het meer en we hadden geluk, het was helder!!! Ik heb nog nooit zo’n mooie groene lucht en sterrenhemel gezien. Nu zagen we niet het Noorderlicht die je alleen maar op televisie ziet. Toch kan ik vanaf nu zeggen dat ik het Noorderlicht heb gezien.

De volgende dag was het DE dag! Jaja we gingen hondenslee rijden. Ik heb nog nooit z’n mooie ervaring meegemaakt. We werden opgehaald waarna we uitgebreid tekst en uitleg kregen hoe we de slee moesten besturen, hoe we de honden moesten stoppen wanneer er iemand af was gevallen, hoe we de honden hun tuigje om moesten doen en hoe we de honden naar hun slee moesten begeleiden. Daar gingen we dan… wat een ervaring! De honden begonnen hard te rennen door de prachtige bergen. Soms had ik echt het gevoel dat ik in een film was beland of dat ik in een reismagazine aan het kijken was. De prachtige witte bergen, de honden voor mijn slee en de sneeuwscooter die met ons mee reed, een ervaring om nooit te vergeten!!!!

Alhoewel het was af en toe soms best eng. De honden gingen erg hard en als je een berg opgaat, ja dan ga je die ook af! Het was noodzakelijk om goed mee te bewegen op je slee, mee te rennen wanneer dit noodzakelijk was en te remmen wanneer je te hard ging. Maar ik zou Ilse niet zijn als alles in één keer goed zou gaan. Ik viel dan ook van mijn slee, de honden stopten niet maar renden vrolijk door.. en daar hing ik als een superman achter de slee! Haha

Die middag was het mooie weekend alweer afgelopen, we hebben onze spulletjes gepakt en ons klaargemaakt voor de lange reis terug naar Sundsvall. Maandag in de vroege ochtend bereikten we na enige vertraging het vertrouwde en warme Sundsvall. Want het begint hier langzamerhand te dooien, de straat en stukken gras komen alweer te voorschijn en de temperatuur lag die dag rond de 5 graden. (Helaas hoorde ik dat het aanstaande week weer gaat vriezen en sneeuwen)

Deze week ben ik erg druk geweest voor het vak Grafisch Design. Het was de bedoeling om een Magazine Spread te maken over mijn leven in Zweden. Vrijdag heb ik mijn magazine spread afgerond waar ik erg blij mee ben. De komende weken moet ik nog een portret collage maken van een jongen uit mijn klas, een presentatie geven en tot slot een filmposter maken. Ik moet zeggen dat ik al aardig wat bijgeleerd heb!


Het viel het me zwaar om voor het eerst in mijn leven carnaval in Twente te missen. Gelukkig had ik gisteravond een soort van carnavalsparty, een Mustache party. Toen moest ik er ook aan geloven en heb ik met mijn eyeliner een snor getekend. Al verdween deze mooie snor af en toe in de kuiltjes in mijn wangen.;)Ik wens jullie allen nog een fijn carnavalsweekend toe! Straks komen een aantal vrienden hier in onze gezellige woonkamer pizza eten. Tot slot wil ik iedereen wederom bedanken voor alle leuke reacties tot op heden! Super leuk om te lezen en op de hoogte te blijven ! Als het een beetje meezit doe ik een van mijn volgende verhalen btw in het Zweeds… ;)

Lieve groet,
Ilse

  • 05 Maart 2011 - 18:54

    Pie:

    LIEVE ILSEEE!!

    Wat een verhalen schattie! Je had me al het een en ander verteld, maar om het zo tot in detail te lezen klinkt wel supergaaf hoor!! Ben benieuwd naar de foto's!! Toch een klein verkleedfeestje las ik, volgend jaar doen we het gewoon 3-dubbel!;)

    Je volgende verhaal in het zweeds lijkt me niet zo'n goed plan, wij kunnen dat namelijk nog niet!:P

    Blijf genieten meisje, superleuk weer van je te lezen en helemaal tof je laatst gesproken te hebben!
    Ik mis je!
    Dikkekus

  • 05 Maart 2011 - 19:30

    LUCY:

    ILSE GEWELDIG. XX

  • 05 Maart 2011 - 21:12

    Fre:

    Hey Ilse,

    Leuk verhaal weer!! Klinkt allemaal erg goed. Gister carnaval in Tubbergen gevierd.. dit jaar geen weddenschappen aangegaan..;-). Was erg gezellig feestje!

    Veel plezier nog daar, have fun.

    Liefs Fre

  • 05 Maart 2011 - 21:27

    Elke:

    Heey Ilse,

    Weer een heel mooi verhaal om te lezen.:D
    En zo te horen gaat het daar wel goed in Zweden met de studie.

    Heel veel plezier. En hopelijk maak je daar nog meer leuke dingen mee.

    xxx

  • 06 Maart 2011 - 09:50

    Mös Leonie:

    Lieve zus, ik geniet helemaal van het lezen van al je belevenissen... Ik kijk al uit naar april! Geniet er nog van en eet smakelijk! X

  • 06 Maart 2011 - 09:53

    Mös Leonie:

    En wat een mooie foto's!:D

  • 06 Maart 2011 - 10:40

    Carmen:

    Ontzettend mooi verhaal ilse:) en die fotos zijn ook erg mooi!

    Nou veel plezier nog!! Geniet er van

  • 06 Maart 2011 - 10:55

    Huub:

    Hej kära Ilse

    Snart kommer du komma tillbaka, och då du talar och skriver svenska flödet. Det är lätt för din kommunikation Nedewrland;-)!

    Kiss, Huub

  • 06 Maart 2011 - 12:18

    Koen:

    volle wille de kommende tied. We sprekt mekaar.

    Beste, Koen

  • 06 Maart 2011 - 12:34

    Serena:

    Ooooh Ils wat mooi allemaal! Echt supergave foto's!! Daar heb je lang op gewacht dat hondenslee rijden! Supergaaf!! Was de mustache party gezellig? We moeten nu echt een keer gaan skypen! Ga je deze week een belletje doen!
    Dikke Kus (K)

  • 07 Maart 2011 - 17:02

    Kim:

    Lieve Ils! (A) wat leuuuk! Prachtig :D net even je verhaal gelezen, zo gaaf wat je allemaal meemaakt! Geniet ervan meid! Liefs Kim

  • 07 Maart 2011 - 18:44

    Heidi TCate:

    He Ilse,
    JE MAAKT WAT MEE!!! enorm zeg!
    En wat carnaval betreft: dit jaar was er niks aan hoor ;-D
    Voor een sfeerimpressie: www.depinn.nl, www.rtvoost.nl, enz.
    Kun je zelfs de optocht in Oldenzaal nog zien...

  • 07 Maart 2011 - 20:13

    Marieke:

    wauw wauw wauw

    ik mis je ils,

    xxx

  • 08 Maart 2011 - 11:11

    Meinie En Ruud:

    Wat een prachtige ervaring zeg! Je heb de tijd van je leven.Geniet er met volle teugen van.Dit lijkt ons geweldig om ook een keer op zo'n hondenslee te staan.En het land is ook zo mooi.ooit gaan we er ook naar toe.Wel erg koud zo te zien maar je heb dikke jas en kleren aan.Het was hier wel stil hoor met de carnaval.Serena was er ook niet.Maar volgend jaar halen jullie het maar weer in.Lieve Ilse we blijven je volgen op deze mooie site en veel plezier daar.
    Groetjes en dikke kus

  • 09 Maart 2011 - 09:01

    Marije (zus Welmoed):

    Wat fijn dat jij zo'n uitgebreid verslag schrijft! Kunnen we toch nog meegenieten met de avonturen :-). Veel plezier nog daar. Mijn moeder en ik komen langs in mei, dus dan komen we jou vast ook wel tegen!

  • 15 Maart 2011 - 15:24

    Lindy:

    Hej Ilse! Hur mår du?

    Je kent me niet dus ik zal me even voorstellen, ik ben Lindy Vredenburg, uit Aalsmeer, Noord Holland. Ik loop op het moment stage in Stockholm en via wbjn kwam ik op jou reisverhaal terecht! Super dat je een husky safari hebt gedaan :-) Ik wil ook graaagggg nog een keer naar lapland. Misschien volgende winter. Ben je ook zo verliefd op Zweden? Wil nooit meer weg!

    Anyway, ha det så bra och vi hörs! hej då x

  • 19 Maart 2011 - 09:22

    Tante Molly & Judith:

    Hoi Ilse

    Leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien. Zweden is prachtig en je vermaakt je goed.

    Groetjes uit wierden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 3373
Totaal aantal bezoekers 84100

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: