Nog even... en dan is het hier ook Lente!? - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu Nog even... en dan is het hier ook Lente!? - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

Nog even... en dan is het hier ook Lente!?

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Maart 2011 | Zweden, Sundsvall

Ik wou dat ik al die opgekropte lenteverlangens kon omzetten in bloeiende plantjes. Want ik vind dat het in Zweden ook wel eens tijd wordt voor de lente. Niet de lente zoals ze die hier in Zweden kennen maar de lente zoals in Nederland. Terrasberichten, weersverwachtingen, moeders die in de tuin aan het werk is, vaders die het gras weer maait, maken me toch wel een klein beetje jaloers. Ik heb het onderhand wel een keer gehad met de sneeuw, de kou en de gladheid. Straten worden hier langzamerhand weer zichtbaar, bruine grassprietjes komen te voorschijn (hier is namelijk (nog) geen groen stuk gras te bekennen), de sneeuw begint langzamerhand te verdwijnen, we zien dingen die we nog nooit eerder hebben gezien, de zon schijnt bijna dagelijks en de temperaturen boven 0. Ook in Zweden hebben we nu de Sommartid! Wat betekend dat het steeds langer licht blijft.

Terugkomend op mijn vorige blog: de bedwantsen zijn GELUKKIG weg! Welmoed slaapt eindelijk weer goed en nu blijven we hopen dat ze ook echt weg blijven. Ook heb ik vertelt over een verrassingsontbijtje voor mijn huisgenoot Lorena en haar vriendje Rozalin! Nou dat is zeker gelukt, kaarsjes, broodjes, jus d’orange, eitjes, kaas, zoetigheid en etc.! (zie foto’s) Ja wat sommigen misschien nog niet wisten, ik ben best romantisch en zorgzaam;) Al viel dat best zwaar na een avondje flink stappen. We hebben namelijk bijna elke vrijdagavond een themafeest(je)! Afgelopen weken zijn er al verschillende thema’s voorbij gekomen ‘Mustache party’, ‘Black & White party’, ‘Sunglasses party’ en de ‘Right to be Wrong party’!

Voor een thema feestje moet je bij mij zijn.. want ik ben gek op VERKLEDEN!! Maar wat doe je aan tijdens een Right to be Wrong party?! Na lang nadenken.. heb ik een (vuilniszak)jurkje gemaakt, dat was het toch niet helemaal! Vervolgens heb ik uren in de stad naar een goedkope en foute outfit gezocht toen ik opeens een geniaal idee kreeg! GOTHIC!!! Ik had genoeg zwarte kleding in mijn kast en met wat goedkope zwarte accessoires wist ik mij wel uit te dossen. Zwarte kleding, zwarte make-up, zwarte nagels en een netpanty. Toen ik de volgende dag de foto’s terug zag snapte ik waarom ik met van die grote ogen werd aangestaard in de bus, wat voor lachwekkende momenten heeft gezorgd. Aankomende vrijdag hebben we een Cliché party. Ik heb nog geen idee wat ik aan zal doen, dus suggesties zijn welkom.

Verder gaat het hier alles nog steeds z'n gangetje. Ik ben de afgelopen weken erg druk geweest voor het vak Grafisch Design. Ik heb een portrait collage gemaakt van Fabian een jongen uit mijn klas en een Movie Poster die ik afgelopen vrijdag heb afgrond en ingeleverd. Deze Movie Poster moest over mijn eigen leven gaan: “For your final project you are the produce a movie poster that depicts the story of your life.” Tijdens de laatste opdracht was ik inspiratieloos, opdrachtenmoe en heb ik té vaak gewisseld van idee. Uiteindelijk hoop ik dat ik toch een filmposter heb neer kunnen zetten die iets over de film van mijn leven vertelt. Op dit moment volg ik nog steeds het vak Zweeds en ben ik afgelopen maandag gestart met mijn nieuwe vak: Magazine Project. We gaan met een hele grote groep internationale studenten een magazine maken. Daarnaast heb ik mijn eerste tentamen Comparative Media Systems niet gehaald en 6 april heb ik mijn herkansing. Dus op dit moment ben ik erg druk met leren en hoop ik dat het dan wel goed komt.

Afgelopen weekend was het eindelijk zover, weekendje Stockholm. Dure borrels hebben we gedronken (een biertje was 7 euro), de stad hebben we bezichtigd en de Twentse gezelligheid heb ik weer ervaren. Vrijdag zijn we na het weerzien allereerst op zoek gegaan naar ons Hostel Zinkensdamm, waar we snel onze spullen hebben geïnstalleerd en besloten hadden om onder het genot van een biertje wat bij te kletsen. De köttbullar kon dit weekend niet ontbreken, dus hebben we vervolgens genoten van een typische Zweedse maaltijd; gehaktballetjes, aardappels en de typische zure besjes/jam. De avond hebben we voortgezet in een Ierse Pub, nog enkele biertjes gedronken in enkele andere bars waarna we tevreden richting het hostel vertrokken voor enkele uren slaap.

Zaterdag was het tijd voor een Walking Tour door Stockholm. Allereerst hebben we een bezoekje gebracht aan de Mariaberget waar we een prachtig uitzicht hadden over de hele stad. Door de aanwezigheid van twee ervaren reizigers is de lonely planet nu ook mijn beste vriend geworden. De stad Stockholm is echt prachtig met een geweldig metrosysteem. We hebben erg veel gezien, langs veel prachtige gebouwen gelopen en op het terras gezeten bij Kungssträdgården. Dit is de vroegere moestuin van het koninklijk paleis. Dat was eerst nog lang zoeken want als ik denk aan moestuin of park denk ik aan gras en bomen, die nergens waren te bekennen. Ik heb Hubert en Jorrit ook kennis laten maken met de typische Zweedse Fika, wat volgens hun niet veel meer was dan ‘Koffie met wat lekkers’.

Wanneer je nog een keer wilt gaan shoppen in een andere stad, dan moet je naar Stockholm! Ik heb me de ogen uit gekeken, wat groot en wat veel mensen. Ik wist dat de IKEA en H&M uit Zweden komen maar dat er om de 50 meter een H&M gevestigd is in het winkelgebied van Stockholm wist ik niet. S’avonds zijn we lekker gaan eten bij een Italiaan en hebben we de avond afgesloten in Cliff Barnes. In de lonely planet lazen we namelijk dat we voor een leuke feestavond het beste naar Cliff Barnes konden gaan. Wat we hier konden verwachten? Op stoelen dansende mensen die volop meezingen met klassiekers uit de jaren tachtig en negentig. Niets bleek minder waar te zijn, wat een fantastisch feest!

De volgende dag was het, na het uitslapen, een stevig ontbijt en een korte wandeling alweer tijd om de trein richting Sundsvall te nemen. Wat kan de tijd snel gaan als je het naar je zin hebt.

Een aantal weken geleden heb ik een aftelkalender van Leonie opgestuurd gekregen. Met deze aftelkalender kan ik precies bijhouden hoeveel nachten slapen het nog is… op dit moment nog 7 nachtjes en dan… Knuffel-Tijd! Een weekend genieten met Tobie en Leonie die dan na een aantal dagen Stockholm ook Sundsvall komen bezichtigen en mij komen opzoeken. Ik heb er erg veel zin in en vind het erg leuk dat ze komen. Dit jaar ook geen Koninginnedag in het vooruitzicht, maar een Koningen dag. We zullen dan met een groep van ongeveer 18 exchange students richting Upssala gaan, een grote studentenstad. Wat we daar kunnen verwachten? Feesten tot diep in de nacht,op straat en in de kroeg en dan weer richting Sundsvall. Ik heb dus erg veel dingen om naar uit te kijken.

Tot slot wil ik jullie vertellen dat Welmoed en ik afgelopen week ons vliegticket hebben geboekt voor de terugreis naar Nederland. Dinsdag 31 mei om 19.35 zullen wij op Nederlandse bodem landen in AMSTERDAM! Nu is het tijd om van de laatste twee maand te genieten en nog te knallen tijdens ons laatste project. Je kunt namelijk alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten… Nou lieve mensen, ik wil jullie bedanken voor alle lieve reacties, kaartjes en mails! Kortom: blijven sturen, je ontvangt (uiteindelijk) altijd iets terug!

Een dikke kus en een grote glimlach uit Zweden!
Ilse

  • 31 Maart 2011 - 16:12

    Stephanie:

    Leuk verhaal ils! ;) Stockholm lijkt me ook helemaal te gek, vooral als er om de 50m een H&M zit, AAHHHH shop till you drop! Lekker veel gekocht? Ook echt tof dat Tobie en Leonie volgende week langs komen :D. Lekker blijven genieten en ik kijk nu al uit naar 31 mei! Dikke kus!

  • 31 Maart 2011 - 17:06

    Koen:

    Dag Ilse,

    en weer een heel leuk verhaal. Binnenkort ga ik even afspreken wanneer ik langs kom.
    Groeten en een heel dikke knuffel,

    Koen

  • 31 Maart 2011 - 17:15

    Gwen :

    Geweldige foto's!
    't was trouwens leuk ff in Stockholm te zien ;)

    xxxxx

  • 31 Maart 2011 - 17:19

    Lucy:

    Geweldig Ilse, blijf genieten en pas goed op je zelf. xx

  • 31 Maart 2011 - 18:48

    Tobie:

    Euhm Ilse, dat over al die H&M's had je beter geheim kunnen houden... Nu ben ik bang dat Leonie weinig anders meer wil in Stockholm. ;D Tot volgende week!

  • 31 Maart 2011 - 20:42

    Hubert:

    Moattie!! Goed verhaal weer!
    En ook ons weekend Stockholm.. mooi verwoord!! Was zeker de moeite waard en weetje.. ben nog steeds blij met mn nieuwe ´opa muts´ :)
    Zal je mijn foto's vant wieknt ook ff sturen. Zitn ook goeie bij maar mis nog een cruciale.. een foto van een 'zweedse' fika..;)

    Enjoy!

    ps. Ff om de jaloersheid te verkleinen.., het heeft de hele dag geregend hier... :S

  • 31 Maart 2011 - 21:07

    Leonie:

    Ik ga gauw slapen, dan is het snel nog maar 6 nachten!! KNUFFELTIJD!:D Tot volgende week!:D

  • 01 April 2011 - 08:03

    Sabine:

    He lieve ilsse:D Leuk verhaal zoals gewoonlijk;) hahah Heerlijk al die winkel in Stockholm!! KUn je zeker wel een dag vermaken!! Leuk zeg dat er alweer snel bezoek langs komt!! nog heel veel plezier en lekker genieten!! dikke kus

  • 02 April 2011 - 02:22

    Oom Henk:

    Hoi Ilse, mooie verhalen en super foto's, best knap als je zo weinig tijd hebt! We zijn natuurlijk erg jaloers op alles wat jij meemaakt daar. Het lijkt me vooral prachtig om daar in de buitenlucht allerlei activiteiten te ondernemen al is het er wel erg koud. Je mag er wel een paar extra jutezakken "onder aan doen" om het niet te koud te krijgen. Ik raad je aan nog te gaan ijszeilen en ook het ijsvissen uit te proberen. Ik weet niet wat ijsduiken met je haar zal doen maar ook dat is te proberen. Vergeet niet om ijsvrij te vragen op die school van je daar. Als je terug ben sta je natuurlijk in Reutum bekend als de ijskoningin van 2011, en ben je bij deze van harte uitgenodigd om eens ijs te komen eten. Nog even een goede raad, loat oe pa ne oal'n overal metbreng'n teggen de bedwantsen; 1 overal möt wa genog wean veur 'n heel hoes lik mie toch. Enne natuulk patent op anvroag'n!!
    Ik hoop dat je het vol houd en blijft genieten. een laatste raad loat 't oe nig op'n emmer vreez'n.
    Lieve groeten oet Tubbergen.

  • 06 April 2011 - 12:20

    Flo:

    blijven genieten ils!!

    leuk verhaal wederom... H&M for life hihi
    veel plezier met je familie komende weken!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 84109

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: