Jipppieee, daar is de zon! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu Jipppieee, daar is de zon! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

Jipppieee, daar is de zon!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 April 2011 | Zweden, Sundsvall

Jipppieee!!!! Daar is ie dan, de heerlijke, stralende, warme zon die mijn gezicht laat stralen en mijn winterjas in de kast laat hangen. Afgelopen weekend bestond uit een aantal warme dagen en daar hebben we vanzelfsprekend gebruik van gemaakt. Een hapje eten, een wijntje drinken en dat op het balkon van ons appartement. Dit deed me aan de vakantietijd op Terschelling denken en de ontspannen momenten bij neef Hubert op het balkon. De ontspannen momenten daar kan iedereen zich wel een voorstelling van maken. Maar hoezo 'vakantietijd op Terschelling'? Als ik aan de vakantietijd op Terschelling denk, denk ik aan een stel meeuwen die begonnen te krijsen op het moment dat we net in ons bed lagen. De rust werd zo nu ook verstoord door een groep ‘verdwaalde’ meeuwen en hun gekrijs. Doordat de gemeente graszaad heeft gestrooid, op de plekken waar gras hoort te groeien, komen de meeuwen maar al te graag langs om dat groeiproces niet door te laten gaan.

Hur mär du? Jag mär bra, tack! Jaja, mijn Zweedse lessen boeken vooruitgang, alhoewel Zweeds is (als je het aan mij vraagt)een onuitspreekbare taal. Want wanneer ik met mijn beste Zweeds een mooie kerel probeer te versieren, moet ik meestal mijn zin herhalen. Waarna ze vervolgens mijn uitspraak gaan verbeteren… Laat ik het maar gewoon bij ‘Tukkers’ houden!;) Het einde van de Zweedse cursus komt echter al in zicht. Over twee weken, donderdag 5 mei, heb ik hiervan het eindexamen. Het vak Graphic Design heb ik inmiddels met een A afgesloten. Een A, is kort gezegd, te vergelijken met een 10. Daar ben ik dus erg blij mee!! Om terug te komen op mijn vorige blog, het ‘vele’ leren was de moeite waard. Want zo heb ik nu ook het vak Comparative Media Systems afgesloten. Nu alleen nog Zweeds en het Magazine Project. De tijd hier schiet nu echt op.. over 6 weken sta ik weer op Nederlandse bodem en ben ik klaar met school.

Natuurlijk hebben we hier ook nog de nodige feestjes, maar dat is niets nieuws voor jullie;) Na de cliché party volgde er ook nog een ‘Swiss Silent Make Up Your Own Theme Dance Party’, wat een beetje in het water liep gezien iedereen het verkleden een beetje ‘moe’ is. Voor de rest eten we nog vaak samen en ben ik er achter gekomen dat een van mijn passies koken en bakken is. Lekker en gezond!

Zaterdag is het eindelijk zover, dan komen de twee belangrijkste personen in mijn leven mij opzoeken in Sundsvall. Een heerlijk vooruitzicht als je het mij vraagt! Alhoewel.. ik moet nog wel even wennen aan het idee, dat dit het eerste jaar zal zijn dat ik niet met Pasen in Nederland ben. Wat betekend dat ik traditiegetrouw geen eieren zal eten in Geesteren (of Reutum)en niet in de PetBoon tent te vinden zal zijn. Wat misschien ook wel gunstige gevolgen heeft, want als ‘Eitje Tik Kampioen’ geef ik mijn tegenspelers een jaar de kans om eens goed te oefenen en het geheim van Eitje Tik te achterhalen;) Oom Bennie en tante Els… ik beloof dat we volgend jaar weer met grote getale aanwezig zullen zijn!

Wat rest voor deze blog is het heerlijke weekend dat ik gehad heb met Tobie en Leonie. Na het fantastische weerzien hebben we gekookt, een biertje gedronken en gezellig bijgekletst. De volgende dag stond na het ontbijt een lange wandeling op het programma. Met de aanwezigheid van de zon zijn we de berg (Norra Berget) opgelopen om op de top te genieten van een prachtig uitzicht en een warme wafel met aardbeien saus! Doordat de meeste sneeuw ondertussen is gesmolten konden we via de trappen en het voetpad omhoog komen.. Dit keer zijn we gelukkig niet verdwaald;)

Die avond had ik mijn ‘internationale familie’ uitgenodigd om samen te eten. Mahes uit India, Luke uit Amerika, Diego uit Italië, Lorena uit Roemenië, Alessandro uit Italië, Andrea uit Italië, Lennart uit Duitsland en Welmoed. Doordat we hier ondertussen al een hele tijd samen zijn hebben we een hele hechte band opgebouwd en zijn ze een soort van ‘familie’ voor mij geworden. Samen met Tobie en Leonie heb ik Tomaten-Courgette soep gekookt en bruschetta’s gemaakt voor hen. Na een lachwekkende, gezellige avond en een bewogen dag zijn we optijd in bed gekropen. Zondag hebben we nog eventjes gewinkeld in Birsta (het grote winkelcentrum), een filmpje gekeken en een pizza gegeten.. toen was het einde van het weekend alweer bijna in zicht. Het weekend vloog met de aanwezigheid van Tobie en Leonie voorbij en wat heb ik genoten!!!!

Voor de komende weken staat er nog vanalles op het programma. Het afmaken van het magazine, het halen van mijn Zweedse examen maar ook ‘Koningendag’ wat we gaan vieren in Uppsala. Ik wil het eiland Alnö nog bezoeken, naar Himlabadet om te relaxen in de sauna, de bubbelbaden en het zwembad. Niet te vergeten wil ik hier de laatste 6 weken ook nog genieten van het mooie Zweedse zomerse weer. Als klap op de vuurpijl komt mijn lieve broer mij waarschijnlijk in mei ook nog opzoeken. Kortom: Ik vermaak me hier nog steeds en realiseer me dat ik over zes weken weer op Nederlandse bodem sta. Stiekem kijk ik uit naar het moment waarop ik mijn voeten weer op Nederlandse bodem zet, al mijn lieve vriendinnetjes zie die ik heel erg mis en weer genieten kan van het ‘Hollandse’ leven. Alles krijgt zoveel meer waarde wanneer je het mist!


Veel liefs, een kus en een knuffel uit Sundsvall!
Ilse

  • 19 April 2011 - 20:43

    Huub Ter Haar:

    Mooi!

  • 19 April 2011 - 20:44

    Marieke:

    DIKKE KUS!

  • 20 April 2011 - 06:06

    Koen:

    Dag Ilse,
    Een heeel erg mooi verhaal. Mooi dat het ook goed gaat met vakken volgen en veel plezier met pa en ma dit weekend... heb ik lekker het rijk alleen komend weekend ;).
    Groetjes,
    Koen

  • 20 April 2011 - 07:44

    Inge:

    Lieve Ils!
    Jemig, wat een gave verhalen heb je geschreven zeg & die foto's; WOWWWW!!
    Wat een ervaring daar in Zweden! Hihi stiekem ben ik wel een beetje jaloers op je!
    Even over mezelf (a) haha:
    Ik woon nu 8 weken samen met Thijs, in één woord: Iloveit!! Huisje is helemaal naar wens ingericht & het voelt al echt als thuis! Heb wel de goede keuze gemaakt om te stoppen met de opleiding in Ljouwert, alleen als ik dit zie; denk ik; WIL IK OOOOOK! haha.. maargoed; helaas pindakaas!
    nog 6 weekjes te gaan & dan alweer richting Nederland ( nog niet aan denken hihi!)
    Ik lees dat je ouders langskomen? nicenice;D!
    Ik wens jou (& Welmoed natuurlijk) nog 6 onvergetelijke weken toe.. & als je terugbent, moeten we echt weer een keer gaan lunchen (Enschede? haha op de "middenroute")
    Voor nu; een fijne dag voor jou &nne we spreken elkaar nog wel!
    Liefs Inge.. xx

  • 20 April 2011 - 07:46

    Lucy:

    Mooi verhaal. Wij hebben er zin in a.s. weekend tot dan. xx

  • 20 April 2011 - 11:53

    Pa:

    wat mooi geschreven, zin aan t weekend dikke kus pa

  • 21 April 2011 - 08:57

    Elke:

    Je hebt weer een leuk verhaal geschreven.
    En zo te zien en te lezen heb je het nog steeds naar je zin in Zweden.

    Dikke kus je nicht

  • 21 April 2011 - 14:01

    Tante Lies:

    Dag Ilse,

    Wat kun je prachtig schrijven! Je zou zo de journalistiek inkunnen.
    Fijn te lezen dat het goed gaat en je geniet nog steeds. Deze ervaring neemt niemand je meer af.
    Leuk dat Pa en Ma komen,dat moet geweldig zijn.
    Ilse we zien elkaar als je terug bent. Succes met alles.

    Lieve groet vanuit Ootmarsum.

  • 24 April 2011 - 15:48

    Eiereters Jooststr23:

    eeey eitjetikkampioen!! Hier de eiereters vande jooststraat 23. Wij missen de kampioen nu al..en we zijn nog nie eens begonnen met eitje tik.! Ik denk dat ene hb jouw kroon op krijgt dit jaar! ;-) nou maken ons klaar voor de pet boon.. Wij zullen jouw borrel de voor dit ene jaar ook maar bij opdrinken(ook hb...?) Tot gauw en de groeten aan vearkenfrans en de vrouw!! Doooeeeiiii

  • 28 April 2011 - 19:33

    Els En Bennie:

    HALLO ILSE
    We hebben het inderdaad over eiertje tik gehad, en Hubert en Thomas hebben nog een poging gedaan,en Jaimy zei ook al, hoe deed ze dat nou ? Maar wordt vervolgd.
    Maar mooi dat het goed gaat met je studie ,en dat je daar leuke vrienden hebt ontmoet
    Gr. oom Bennie tante Els p.s. mooie foto"s

  • 01 Mei 2011 - 18:51

    Hilde:

    Hé Ilse!
    Wat leuk en fijn om te lezen dat het zo goed gaat in Zweden!
    Nog veel plezier en succes deze laatste weken!
    Liefs je nichtje X

  • 01 Mei 2011 - 21:15

    Annie Ter Haar:

    Hallo Ilse,
    Ik heb net mijn nichtje Anne-marie in Suriname een mailtje gestuurd en reisverslagen gelezen, zij is daar op stage en komt juli terug. Daar gaat het er heel anders aan toe dan in het Noorden bij jou. Haar broer en vriendin gaan er ook heen en haar ouders ook. Ik zag de mooie foto's van Leonie en Toby met jou dat is zeker gezellig dat je die dan weer ziet. En je pa en ma die er pas zijn geweest. Ik ben vanavond met de E-bike een tochtje via Nutter even in Reutum aangeland bij jullie thuis en de verhalen gehoord over jou in Noorwegen vandaar dat ik je site even bezoek. Je pa is vandaag met twee Friese paarden voor de koets op pad geweest, daar heeft hij erg van genoten. Ik zie dat je het goed doet Graphick Design een 10 geweldig. En 5 mei dat is hier bevrijdingsdag is voor jou ook een belangrijke dag. Als ik er aan denk zal ik voor je duimen.
    Ilse geniet ervan het is toch een hele belevenis voor jou daar ,het begint daar nu ook groener en warmer te worden hoorde ik van je ma. Hier is het al heel erg groen maar het waait hier erg hard wel veel zon vandaag. Het zwembad buitenbad was vandaag niet verwarmd in Ootmarsum zie morgen wel weer. Straks dagelijks weer lekker zwemmen daar kun je verslaafd aanraken. Het ligt daar prachtig op de Kuiperberg. Ik wens je nog een hele goeie tijd daar en ..............

    Veel liefs en groetjes van je Tante Annie oet Oatmuske

  • 04 Mei 2011 - 20:32

    Tante Lies:

    Hoi Ilse,

    Even een groet uit Ootmarsum. Hoe gaat het met je? Je begint zo langzaam aan af te tellen he?
    Ik denk ook wel met een dubbel gevoel en een rugzak vol ervaringen.Dat pakt niemand je meer af.
    Geniet je van de spaarzame zon? Hier is het een paar weken prachtig weer geweest maar wel erg droog. Ik ben zondag nog bij jouw pa en ma geweest. Heel gezellig. Na mijn werk bij het educatorium als vrijwilliger. Ton was 25 km. gaan lopen als training voor de vierdaagse. Knap hè?
    Lieve Ilse maak er nog een mooie tijd van en een knuffel van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 873
Totaal aantal bezoekers 84101

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: