Vuilnisbelt party… Koninginnedag in Uppsala! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu Vuilnisbelt party… Koninginnedag in Uppsala! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

Vuilnisbelt party… Koninginnedag in Uppsala!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

10 Mei 2011 | Zweden, Sundsvall

Zaterdag 30 April was het dan eindelijk zover, we reden met vijf gehuurde auto´s richting Uppsala, een heuse studentenstad tussen Stockholm en Sundsvall. Daar vierden we met 22 internationale studenten Koninginnedag. Ge-wel-dig!!!! Oranje, drank, vuilnis, weinig slaap, zon, muziek en gezelligheid. Uppsala stond letterlijk en figuurlijk op z’n kop!!!!

Vooraf waren er twee kamers geboekt, elk voor twee personen. Wat betekende dat we met 11 man op een kamer moesten slapen. Tot mijn grote opluchting waren de kamers groter dan verwacht. Naast de twee aanwezige bedden was er ook ruimte om een aantal matjes/luchtbedden te leggen. Kortom: iedereen wist een plaatsje voor de nacht te bemachtigen. Toen was het tijd om naar het feest te gaan. Eerst had ik het gevoel dat ik op een vuilnisbelt beland was, lege wijnflessen, bierblikjes, chips-zakken, plastic, papiertjes, tassen, banken, stoelen, wc papier en dekens… het leek wel een slagveld! (zie foto’s) Met het motto: “Hoe maken we de meeste rommel in één dag!” Gezien het ook Koninginnedag was in Nederland en 50% van de groep Nederlander is, moest ook in Zweden ‘ Koninginnedag’ gevierd worden. Wat betekende dat iedereen in oranje gehuld was.

Tot zonsondergang dansten we in een park. Hier was de muziekinstallatie enkel op twee prullenbakken geïnstalleerd en de drank en wc-papier vlogen door de lucht. Om een indruk van het feest te krijgen.. klik dan op de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=pX87nJ53Y_s (filmpje wat een Duitse jongen heeft gemaakt)!
Toen het eenmaal donker begon te worden verplaatsten we ons om ergens wat te eten en om vervolgens het feest voort te zetten in de stad. De volgende dag reden we na enkele uurtjes slaap weer richting Sundsvall. Blij, voldaan en misschien iets minder fris en fruitig dan op de heenreis, maar het was absoluut de moeite waard.

Ik geniet!!!!! Niet alleen van het weekend in Uppsala maar ook van het paasweekend met m’n ouders. Lekker gegeten, gezellig bij gekletst, genoten van het weer, genoten van hun aanwezigheid en gelachen om de momenten dat pap met een mix van Engels, Duits, Twents en Nederlands gesprekken met voorbijgangers aanging. Na het fantastische weerzien zijn we allereerst een hapje gaan eten bij Invito, een restaurant waar ik al vele goede verhalen over gehoord had. Na de lange reis en het lekkere eten waren Frans en Lucy moe, die heb ik dus optijd in bed gestopt om zelf nog even te gaan feesten;) Het was namelijk Welmoed’s verjaardagfeestje die ik zeker niet voorbij kon laten gaan!

Fanatiek als ik was had ik eerder die dag, haar kamer versierd en een aardbeien yoghurt taart gemaakt. Waarna we om 0.00 uur met zijn allen luid begonnen te zingen en ik met de taart de basement in kwam lopen. Tijd om de kaarsjes uit te blazen!! Het feestje werd tot de late uurtjes nog voorgezet in de stad. De volgende was ik alweer vroeg in de weer. Ik had om 11 uur afgesproken om pap en mam op te halen om ze vervolgens mee te nemen naar mijn appartement. Na een traditionele Fika ben ik met hen eerst richting de universiteit gelopen waarna we met de aanwezigheid van de zon de Norra Berget zijn opgelopen. Onderweg hebben we lekker gepicknickt en genoten van zon, broodjes en een ei. Een betere Pasen kon ik me dit jaar niet wensen.

Een dag later was het na een uurtje winkelen tijd om rond het meer te lopen. Ik heb me de ogen uitgekeken.. De vorige keer dat ik er namelijk was, was het nog wit, koud en bevroren. Nu schitterde de zon op het water, hoorde je de kikkers kwaken en het krioelde van de vogels. Eventjes voelde ik me weer een kind toen we ook nog de eentjes gingen voeren met het brood dat we hadden meegenomen. Het was een erg geslaagd Paasweekend, maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Als laatste van de familie komt Koen mij aanstaande donderdag bezoeken. Deze twee tukkers zullen aanstaande zondag ook zeker het Twentse voetbalspel gaan aanschouwen!!;)

Waar ik niet van geniet is het weer! Ik ben namelijk erg jaloers op het Nederlandse weer. Wat ik allereerst niet voorzien had was sneeuw en kou in mei! Een nieuw fenomeen: De 8 koude dagen in mei! Ik had bijna mama opgebeld om te vragen: “Mama, wil je mijn winterjas nog even terugsturen?” Gelukkig wordt het langzamerhand beter, de zon schijnt dagelijks en de bomen beginnen eindelijk groen te kleuren. Ook de nachten worden korter en korter, mijn bio-ritme is al aardig in de war. De zon gaat onder rond 21.30 en hij komt op rond 04.00. Wat betekend dat we na het uitgaan weer in het licht naar huis lopen;)!

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken. Op dit moment geniet ik ervan om hier te zijn. Echter heb ik nog maar 21 dagen te gaan, de tijd vliegt, het einde is nu langzamerhand in zicht. Ik begin me dan ook langzamerhand te beseffen dat het bijna tijd is om ‘ goodbye’ te zeggen. Dat zal nog wel even slikken zijn want ik heb met een aantal mensen een hele bijzondere band op gebouwd en ik heb hier toch straks 5 maanden gewoond. Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties, kaartjes en mailtjes.. het verveelt nooit!

Tot snel (wat fijn dat ik dat nu kan zeggen),
Ilse




  • 10 Mei 2011 - 20:06

    Leonie :

    Superleuk om weer iets van je te horen! TOT SNEL!:D (Erg fijn om dat nu te kunnen zeggen;D)


  • 10 Mei 2011 - 20:24

    Marynthe:

    Geweldig weer om je belevenissen te lezen:D Moest wel heel erg lachen om het filmpje, wat een bende!! Maar supermooi ;) Geniet er nog even van en dan zien we je al heeeeeeeeeel snel terug!!!!!!!! :D:D

  • 10 Mei 2011 - 21:51

    Carmen:

    weeer een leuk verhaal om te lezen ilse.. Mooi dat je daar ook een fijn pasen en een leuke koniginnedag hebt gehad..

    Nou ilse geniet de laatste dagen nog in zweden en tot snel!

  • 11 Mei 2011 - 07:46

    Ma:

    Ilse mooi verhaal, geniet er nog van, we hebben erg genoten met Pasen, tot snel. x.

  • 11 Mei 2011 - 08:01

    Pie:

    Ilseeee!!!! :D

    Wat een TOP foto's weer en wat een superleuk verhaal! :D Vanavond bel ik je even,want ik heb vast nog niet alles gelezen tot nu toe!;)

    Wat super dat het zo gezellig is geweest met je paps en mams, wat zie je er super goed uit en wat zul je het komende dagen gezellig krijgen met je broer!;)

    Genieten is wel het motto in dit verhaal he? Blijf dat doen chickie! :D

    Nog 20 dagen en dan zien we je weer! :D

  • 12 Mei 2011 - 17:03

    Henk En Ria Oet Tubb:

    Hallo Ilse, wat leuk om je verhalen te lezen en wat beleef en zie je veel. En dat je zo genoten hebt van al het bezoek, volgens mij geniet jij overal van. Nog een paar weekjes dan kun je weer genieten van Reutum en Twente, is ook erg mooi hoor. Geniet er nog volop van, want je kunt nu gaan afstrepen. Tot ziens en de groetjes van ons allen oet Tubbig

  • 12 Mei 2011 - 17:34

    Koen:

    He Ilse, bij deze een reactie van mij... De reis naar jou verliep voorspoedig. Een mooi land om te reizen. We gaan er een mooi weekend van maken.
    X, Koen

  • 15 Mei 2011 - 18:52

    Bramsel:

    Ilssssss! Leuke verhalen! Tot snel meid. Je hebt vandaag niets gemist in twente! :( binnenkort een borrel dan maar. ;) groeten Bram

  • 23 Mei 2011 - 19:42

    Hubert:

    Oohoooohooh!! Weer veel te lang geleden dak gereageerd heb! Wot drok tied!
    Maar je vermaakt je nog steeds lees en zie ik wel. Goed zo!! En zo ken ik je ook.. altijd in voorn feeske!!
    Maar nog een dikke weet moattie.. doem weern borrel opt balkon 'bie oons in tubbig' . Hek ook wel gemist..;)
    Cu soon favo!

    X Neeuw H.

    ps. Wat is dat eigenlijk 'eentjes' voeren... :-P

  • 29 Mei 2011 - 14:21

    Neef Jan Van Ome Bob:

    'Eindelijk van mij een berichtje' zou je zeggen. 'k liep d'r al een hele tijd mee om dat nog te doen.
    Wat een geweldig land op de foto's te zien, en heel wijds ook :). ook te verwachten natuurlijk!
    Zijn de Zweden zelf ook wel zo in voor een feest¿ op z'n tijd? haha. omdat het vooral studentenfeesten waren heb ik het idee...
    Je hebt wel genoten zo te zien/lezen. De zon begon met een stralend Carnavalsweekend (+ koninginnedag). Hier nu afgelopen week afwisselend weer gehad (nu ook).
    Tot snel maar weer, bij pinksterfeesten vast wel!
    Good wier um komm'n!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 5986
Totaal aantal bezoekers 84094

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: