De eerste dagen in Sundsvall... - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Sundsvall... - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Ilse Haar - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Sundsvall...

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

16 Januari 2011 | Zweden, Sundsvall

Het is 5 dagen geleden dat ik mijn laatste berichtje heb geplaatst, maar het lijkt alsof ik hier al weken ben. Ik heb zoveel gezien en gedaan… waar ik jullie een korte samenvatting van wil geven;)

Afgelopen woensdag zijn Welmoed en ik met onze backpacktassen op de rug richting de IKEA gegaan om keukengerei te kopen en onze kamers wat op te vrolijken. Wij als vrouwen weten dan meestal geen maat te houden en kwamen beiden met een volle kar bij de kassa! Het was passen en meten om alles in de backpack te krijgen en het werd een lachwekkende terugreis. Je had ons moeten zien.. Vervolgens bleef mevrouw ter Haar bleef natuurlijk met het wasrek en een wokpan haken in de overvolle bus….

Donderdag en vrijdag stond in het teken van introductiedagen. De Mid Sweden University ligt op 20 minuten afstand vanaf Nacksta, doordat we met een grote groep studenten lopen is dit goed te doen. Op de universiteit hebben we alle internationale studenten ontmoet. Er komen veel mensen uit Nederland en Duitsland. Verder zijn er Aziaten, Amerikanen, Italianen, Belgen, Canadesen en ik zal ongetwijfeld wat nationaliteiten zijn vergeten. Deze dag zijn we overspoeld met informatie over vakken, roosters, studieclubs en etc. Ook kregen we een warm welkom van het studentenkoor (zie filmpje)Na alle informatie was het tijd voor de Zweedse ´Fika´ (koffie met zoetigheid) en de citytrip.

Na deze lange dag besloten we snel naar huis te gaan en samen met de Italiaanse en Amerikaanse huisgenoten van Welmoed te gaan eten. Het werd een typische Italiaanse maaltijd, spaghetti, bacon en ei. Ik miste de groenten maar het was wel erg lekker! Vrijdag was er weer een introductie. We hebben inloggegevens gekregen zodat we op de computers op school kunnen werken en printen. ’s Middags zijn welmoed en ik naar de Mittem geweest om onze contracten te tekenen van de kamer. Het was alleen een vreselijke koude wandeling door het centrum van Sundsvall. De temperatuur lag rond de -20 graden dat zelfs ons snot bevroor.

s’Avonds heb ik voor iedereen ‘stamppot zuurkool’ gemaakt. De Italianen, Amerikaan en het Roemeense meisje Lorena vonden het ook nog lekker. Welmoed was van mening dat ze misschien uit beleefdheid twee keer opschepten, maar aan de grote porties te zien twijfel ik niet aan mijn kookkunsten. Waarna ik vervolgens het grote sinterklaas verhaal heb vertelt en Welmoed een filmpje van de intocht van sinterklaas liet zien. Je had hun gezichten moeten zien! Welmoed en ik hebben krom gelegen van het lachen…

Gisteren heb ik schoongemaakt, want net als in Nederland zijn de studentenhuizen hier niet erg schoon. Waarna we s’middags een bezoekje hebben gebracht aan de shopping mall iets buiten het centrum. Hier wilden we eigenlijk een hawaii-outfit scoren voor de Welcoms Hawaii-Party van gisteravond, maar we kwamen enkel met wat accessoires thuis. Om 18.30 werden we opgepikt voor de pre-party. Iedereen neemt dan zijn eigen drank en eten mee om de kosten laag te houden. De avond hebben we afgesloten in Karhuset, de plaatselijke studentenkroeg/disco. Hier zouden de kosten van de drankjes lager zijn dan in andere clubs gezien je een studentenprijs betaald maar ik vond ze nog steeds aan de hoge kant…

Aanstaande dinsdag beginnen de colleges. De eerste vijf weken ga ik Comparative Media Systems volgen. Mijn lesrooster ziet er erg relaxed uit. Ik heb maar twee dagen in de week les van twee uur. Daarnaast ga ik ook Zweeds volgen voor buitenlandse studenten, ik ben benieuwd. Dan kunnen we in ieder geval iets terug zeggen wanneer de local people ons aanspreken. Gezien iedereen denkt dat we twee Zweedse blondines zijn. Tevens staat er een tripje op het programma eind Februari, we gaan het Noorderlicht zien, rijden met een hondenslee, Skiën, Sauna bezoeken en etc. genoeg leuke dingen op het programma dus. Daarnaast mag ik over 4 weken al het eerste bezoek uit Nederland ontvangen, waar ik erg naar uitkijk.

Het is alweer een heel verhaal geworden (wat velen van mij gewend zijn;)), dus tijd om te stoppen..

Liefs,
Ilse

  • 16 Januari 2011 - 16:25

    Karen:

    Leuk om weer een nieuwe blog te lezen over hoe het met jullie gaat, en wat jullie allemaal alweer beleeft hebben. De tijd gaat best snel zeg! Ik heb je nog niet op skype kunnen treffen. Moet binnenkort maar even, kunnen we even gezellig bijkletsen! :) Ben ook benieuwd hoe je kamer eruit ziet.
    Grappig van de zuurkool en het verhaal van sinterklaas. Ik kan me heel goed voorstellen dat het nogal een vreemd feest is voor die andere studenten.
    Ik vind het leuk om je verhalen te lezen, ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhaal, hihi. Ben ook benieuwd hoe de colleges zullen zijn!
    Succes en have fun schatje! missyou!
    xxxxx

  • 16 Januari 2011 - 16:42

    Anny:

    Ilse, een mooi verhaal, ik zie het helemaal voor me!
    Jammer dat er geen pepernoten en andere sinterklaasdingen meet te koop zijn, dan had ik dat jullie kunnen sturen. Een leuke illustratie bij het sinterklaasverhaal!


  • 16 Januari 2011 - 17:03

    Jildau:

    Haha, als zelfs jullie snot aan het bevriezen was, dan was het inderdaad wel erg koud! :)
    Hier was het vandaag heerlijk weer. 10 graden en een lekker zonnetje erbij.
    Veel plezier!

    Groetjes,

    Jildau
    (zus van Welmoed)

  • 16 Januari 2011 - 17:28

    Heidi TC:

    Hey Ilse,
    klinkt goed allemaal, alleen de kou...
    Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien.
    Veel plezier in Zweden!

  • 16 Januari 2011 - 20:47

    Koen:

    Dag Lieve Ilse,
    leuk om je verhalen te lezen op je .waarbenjij.nu pagina. Zo te lezen heb je het behoorlijk naar je zin daar. Het lijkt alleen zo dat je daaar alleen bent voor het feest vieren en dat er voor het leren weinig terecht komt ;).
    Veel plezier en goed op jezelf passen.
    Groeten,
    Koen

  • 17 Januari 2011 - 08:38

    Marieke:

    manman, dat is al heel veel in zo weinig tijd!:D

    MOOI voor je ilsje:D
    en die mensjes kunnen goed zingen, serieus!:D

    En nog 4 weken inderdaad! kun je wat informatie voor me zoeken over husky rijden ? :P alles wat ik vond was 120 euro voor een middagje! maar ik wil zo graaaaaaag haha:D

    LOVE YOU BABE!
    ben nu foto's van mallorca aan het bestellen! goeie tijd!
    x

  • 18 Januari 2011 - 14:56

    Willeke:

    Ilsepils!
    Ik word strontjaloers als ik dit lees, man!!!! Getverdemme, ik wil ook naar Zweden! En het Noordelicht zien?? Hondenslee?? Sauna??? Waauuuww!! Me too!!! Ik word er groen van :P
    Gaat het goed met je Engels? Ik twijfel er niet aan!
    Ik lees dat je al aan het schoonmaken bent geweest.... Je voelt je dus al aardig thuis ;)
    Meid, veel plezier daro! Take care and have lots and lots and lots of fun!!!
    We keep in touch!
    Hele dikke kus!

  • 18 Januari 2011 - 14:59

    Willeke:

    Ohja: Als je foto's maakt.... NIET STEEDS NAAR HET SCHERMPJE DAAR NAAST KIJKEN! ;) hihi

  • 18 Januari 2011 - 20:59

    Olga Ter Haar:

    Dag Ilse,

    leuk dat je in Zweden zit.

    Ik ben vooral jaloers op het zien van het Noorderlicht. Daar heb ik laatst een fantastische documantaire over gezien.
    Zeer indrukwekkend en betoverend mooi, wat ik er op tv al van zag.
    Laat staan in het echt.

    Veel succes. Pas goed op jezelf en GENIET!

    groeten,

    Olga

  • 20 Januari 2011 - 10:26

    Amanda:

    Nounou, volgens mij vermaak jij je prima die 5 maanden! Super vet wat je hebt gedaan en nog gaat doen, ben ERG jaloers :P haha! Aan de foto's en je verhalen te zien, te lezen, heb je ook veel toffe mensen ontmoet! Ben benieuwd naar je volgende verhalen! Wie komen er over 4 weken jou kant op dan?
    XXXX

  • 20 Januari 2011 - 18:54

    Fre:

    Hey Ilse,

    Goed om te horen dat je start goed verlopen is en je het zo te zien al erg naar je zin hebt!! Geniet er maar goed van!

    Ik blijf je verhalen volgen!

    Liefs Fre

  • 21 Januari 2011 - 16:42

    Pie:

    ILSEEEEEEEEE! Ik heb mijn mail ingevuld, bij ik wil weten wanneer je nieuwe verhalen schrijft, maar ik heb van dit verhaal helemaal geen mailtje gehad!! Stom, stom, goed dat ik toevallig even keek! :D

    Klinkt super goed wat je allemaal onderneemt en nog gaat ondernemen!! Leuke mensen en leuke activiteiten!! Ook een fijn vooruitzicht dat er wat nederlandse gezichtjes over vliegen inderdaad! :)

    Ik zal je vanavond nog even terugmailen!;)

    Geniet, pas goed op jezelf (en dat doe je volgens mij, want je ziet er goed uit! :D )!!
    Hele dikke kus, en een heeeele warme knuffel!!
    Pie

  • 26 Januari 2011 - 19:14

    Barry:

    hahaha typisch vrouwen haha
    ik reageer wat laat want ik was op vakantie sorry

    trinie is vroeger ook nog wel eens in karhuset geweest. werkt die hindoestaanse barman er nog? doe hem de groetjes van haar

    groetjes barry

  • 27 Januari 2011 - 12:14

    Anneke Ter Haar:

    Wat heb ie toch een mooi leav'n!
    Maar het is je gegund. Als je d'r later een paar aan de broek hebt
    hangen (wie weet) dan komt er ook niet meer van.
    Dus ga d'r voor en vooral: GENIET!

    Groetjes
    Anneke

  • 27 Januari 2011 - 12:15

    Anneke Ter Haar:

    Wat heb ie toch een mooi leav'n!
    Maar het is je gegund. Als je d'r later een paar aan de broek hebt
    hangen (wie weet) dan komt er ook niet meer van.
    Dus ga d'r voor en vooral: GENIET!

    Groetjes
    Anneke

  • 27 Januari 2011 - 14:11

    Martijn:

    wel jammer hoor dat ze de groenten zijn vergeten!!! alles goed daar?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 84115

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Studie buitenland

Landen bezocht: